Blir jag lurad av redovisningsbyrån?

1
Ska avveckla ett handelsbolag senare under året och sade upp avtalet med redovisningsbyrå i årskiftet.  Nu vill redovisningsbyrå fakturera mig för bokslutet 2023 fast det ingår i avtalet/uppdragsavtalet. 

Har varit kund hos dem sedan oktober 2023 och betalt månadsvis ett fast pris på cirka 5000kr där 
Löpandebokföring, bokslut och årsredovisning och
Inkomstdeklaration ingår. 

Uppsägningstiden är på 2 månader och avtalet gäller då februari ut. Finns inga klausuler i avtalet om att bokslutet inte är inkluderad om man exempelvis säger upp avtalet. 


Är det rimligt att dom ska nu kräva 16 000kr för bokslutet 2023 plus månadsavgiften jag har på 5000kr i januari och februari? 

Rimligtvis borde ju 2023 bokslut inkludera i avgiften jag betalar? Är väll upp till dem att få bokslutet klart innan avtalet går ut. 

Vad anser ni? 
 
1073
139
Svårt för mig att bedöma rimligheten eftersom jag inte vet hur mycket merarbete den situation som uppstått medför.

Det jag dock hajar till över är avgiften på 5 000 i månaden, låter väldigt högt för ett handelsbolag som ju vanligtvis inte förknippas med så omfattande bokföring. Men även i det fallet har jag förstås ingen aning om hur det förhåller sig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.