Överföring och köp på annat konto

4
Hej!
Jag har en fråga gällande bokföring, är ny så kanske är denna fråga enkel att svara på.

Jag gör en överföring från företagskonto 1930 till ett nyskapat digitalt debitkort, Wise. Genom detta kort gör jag inköp av varor samt köp av frakter utanför EU. Så endast företagsrelaterade transaktioner på detta digitala debitkort. Det gör även en valutaväxling vid överföringen.
Hur ska jag redovisa detta?
Mvh  
1073
139
Lägg upp ett eget konto för digitala kortet och vid överföring dit bokför du Debet digitala kortet Kredit 1930.

Sen bokför du transaktioner för köp m.m. som betalas med digala kortet genom att bokföra Kredit det digatala kortet.
 
4
Tack för ditt svar, vad skulle vara ett lämpligt konto för det? 

Mvh
1073
139
1931, 1932...
 
4
Tack för ditt svar Stig,
Ha allt gott!
7
Det kan även gå bra att kreditera företagskontot 1930 och föra över till exempelvis 1940 övriga bankkonton eller 1970 särskilda bankkonton om ditt system inte tillåter dig att skapa egna konton. Huvudsaken är att du vet vilket konto det är och att det endast används för ditt nya kortkonto så att saldo stämmer mot riktiga kontosaldot.
Mineko bokföringssystem för enskild firma

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.