Bokföring: Uttag av Inventarier (Enskild Firma)

3
 Hej,

Jag har haft en enskild firma där jag gjort några uppdrag här och där. De senaste 2 åren har jag inte gjort något och håller nu på att avveckla den. Jag kan inte säga att jag har det lätt för bokföring och även om jag hittat lite information kring ämnet. Så skulle jag vilja ha det som att någon pratar med ett barn.

Så nu när jag avvecklar så har jag en del grejer jag köpt till företaget som dator, skärmar osv. som jag vill ta över. Hur bokför jag dessa? Vilka konton och gärna lite förklaring till varför och vad dessa konton betyder.

Har redan läst exempel ifrån både Björnlunden och Momsens. (Kan inte posta länkarna då det räknas som spam tydligen).

Båda visar olika lösningar. Momsens måste jag säga att jag förstår och känns enkel. Men jag undrar hur rätt det faktiskt är?
Medan exemplet hos björnlunden så förstår jag inte alla dessa moms exempel.

Ifrån skatteverket: 
"I stället för att sälja tillgångarna och betala skulderna kan du föra över dessa till dig själv för att använda dem privat. Vid uttag av tillgångar påverkas beskattningen på samma sätt som om du hade sålt varorna till någon annan för marknadsvärdet."

Detta får mig ändå att tolka det som att exemplet på Momsens är rätt.

Jag skulle då bokföra marknadsvärdet 5000kr debet till 2013 som eget uttag.
4000kr kredit till 3000 som försäljning och 1000 kr kredit moms till konto 2611.

Stämmer detta? Uppskattar all hjälp jag kan få i denna röra. 

Mvh
Christoffer 
 
3
Hittade detta på Visma.

Då marknadsvärdet sjunkit på allting, så gissar jag att det undre exemplet är något jag kan följa?

5000 debet till 2011
1000 kredit till 2611
4000 kredit till 3401

Stämmer det?

Tack på förhand!
1073
139
Låter som att du är inne på rätt spår. Ifall marknadsvärdet är 5000 kr och du bokförde ingående moms vid anskaffade av subjektet blir det:

Kredit 3XXX Försäljningskonto........................4000
Kredit 26XX Konto för utgående moms...........1000
Debet 201X Eget uttag.....................................5000

Ifall det rör sig om en inventarie bokförd på tillgångskonto ska bokföringen även innefatta att den neutraliseras.
 
3
Edit: fann felet räknade inte omvänd moms.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.