Hur bokföra avtal om pensionsutfästelse samt pantförskrivning?

4
1
Jag har fått hjälp att sätta upp ett avtal om pensionsutfästelse+pantförskrivning av kapitalplaceringen, är lite osäker på hur jag ska bokföra fakturan för detta. är det konto 6580 som gäller? (är ju en typ av juridisk hjälp även om det inte är en advokatfirma som hjälpt till) eller passar det bättre med t.ex. 6550 eller 6590?

På samma faktura finns också en kvartalsavgift för tjänsten (dvs. åtkomst till administrations-portal för in och uttag m.m. samt support gällande pensionen, etc.). Antar att dessa bör bokföras på ett eget konto, det känns inte som om kontona i 74XX är rätt då de inte är avdragsgilla. Skulle t.ex. 6570 kunna passa bra?
1009
206
Hej,

Om vi bara pratar om kostnader för tjänsten att pensionsspara och inte någon avsättning till själva pensionen så ska ju det vara avdragsgillt. Varför skulle det inte vara det menar du?
Jag skulle valt ett konto för personalkostnad. 7690 tex. (Inte 74xx för det är ju för själva pensioner). Då hamnar det ju som personalkostnad. Men det finns väl inget hinder att boka det på 65xx eller 69xx heller om du föredrar det (men inte advokatkostnad).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.