Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 2 år sedan
Medlem
34
1

Avdrag för mat vid resor

Hej, jag har enskild firma och undrar om man får dra av dyra restaurangbesök (gäller bara mig själv) när man är på resa?
r
Medlem
34
1
......jag undrar alltså om det finns några gränser, ett maxbelopp per dag. Hittar inget svar så jätteglad om någon vet vad som gäller. Tack på förhand.
Toppskribent
1539
264
Nej, det får du inte.  Att äta räknas som en privat utgift.

Det finns ett avdrag när man ger personal 'enkel förtäring' dvs bulle och kaffe, men inte ens det får man göra på resa, utan endast hemma på firmans kontor.
Medlem
34
1

Svar till Ingvar Wogenius:

Nej, det får du inte.  Att äta räknas som en privat utgift.Det finns ett avdrag när man ger personal...
Tackar så mycket för att du tog dig tid att svara på min fråga. Då blev det tyvärr så att jag felaktigt gjorde avdrag för 1200 kr i min deklaration. Bör jag lämna in en rättelse? Känns ju onödigt att bli misstänkliggjord av Skatteverket för den summan då annat är korrekt.
Toppskribent
1539
264
Tja, det är upp till ditt samvete och hur oroligt lagd du är.  1200 kr är ju inget du blir hängd för så..

Medlem
34
1

Svar till Ingvar Wogenius:

Tja, det är upp till ditt samvete och hur oroligt lagd du är.  1200 kr är ju inget du blir hängd för...
Tänker mest  på att de kan få för sig att man fuskar i annat om de upptäcker ett felaktigt avdrag.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.