Prel. skatt

4
Är det någon som är en fena på prel. skatt och kan förklara lite mer?

Jag fick ett överskott på 37 000kr i min verksamhet (liten en, jag vet). Och fick en prel.skatt för 2023 på över 15000kr. Kan det vara relevant?
1073
139
Hej,

Ifall verksamheten (antar att det är enskild firma) är din enda inkomstkälla så är 15 000 lite väl högt, borde snarare vara drygt10 000.

Men det kanske är så att du har någon annan inkomst, det påverkar då hur mycket skatt du ska betala från näringsingsöverskottet. Sen har det betydelse var du bor, om du är medlem i kyrkan mm.
4
Hej, jag har en anställning också, men där betalar ju företaget skatt så det berörs ju inte jag av. Hur kan det påverka prel. skatt?
Är medlem i sv. kyrkan.

Jag bara tycker det låter mycket då det nästan är hälften av överskottet. I prel. skatten som jag beräknat följande på så har jag inte tagit med min anställning, tar jag med den blir prel. skatten på nästan 24". Det enda jag inte kan koppla bort från prel. skatt är vår fastighet eftersom jag har ef. kanske det som ställer till det?
1073
139
Jo, det är så att din befintliga anställning påverkar hur stor andel av överskottet i verksamheten som du blir skyldig i skatt. För att förklara en komplicerad sak med få ord: Ju högre total inkomst du har, desto större andel av den totala inkomsten blir du skyldig i skatt. Därför blir andelen skatt av verksamhetsöverskottet högre än vad det blivit om du inte haft inkomsten från anställning.

 
4
Okej, men det blir enormt mycket. För mig med ett överskott på 37tkr så ska jag betala prel. skatt med nästan 24tkr. Det är ju 64% av överskottet. Då börjar man ju ifrågasätta varför man ens har företag?
1073
139
Det låter mycket med 64 %, men ifall du har en så hög övrig inkomst att du betalar statlig inkomstskatt så hamnar du någonstans där.
För den som har en lön på 1 miljon och bor i Upplands Väsby kommun skulle 37.000 i överskott innebära att följande skatter tillkommer:
Egenavgifter: 8.308 kr
Kommunal inkomstskatt: 9.009 kr högre
Statlig inkomstskatt: 5.720 kr högre
Begravningsavgift: 74 kr högre
Jobbskatteavdrag: 859 kr lägre
Totalt: 23.970 kr tillkommande skatt

Jag har använt eFRedo (det enda bokföringsprogrammet som kan räkna ut hur mycket skatt man är skyldig) för att få fram siffrorna.
 
4
Tack för dina svar! Är inte ens i närheten av en miljon i årsinkomst så den skatten känns för mig inte aktuell. Inte den andra heller egentligen, visserligen är det 40% av överskottet men men :)
1073
139
Hej igen,

Jag tog bara en miljon som exempel, gränsen för att betala statlig skatt går vid knappt 600.000 i inkomst för 2023. Om du vill kan du återkomma med mer exakta siffror så kan jag utföra en exakt beräkning av hur mycket skatteökning näringsverksamheten medför.

Tänk även på att preliminära skatten är just preliminär. Skulle du betala för mycket så får du tillbaka dessa pengar när inkomstdeklarationen är inlämnad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.