Inköpt begagnad personbil

6
Jag googlade lite kort på att köpa in en personbil till mitt AB och tog beslutet att köpa (jag har förövrigt redan en privat bil så denna ska endast användas till företaget). Hr nu googlat  lite mer och blir mer och mer förvirrad. Detta borde ju vara väldigt standard och väl dokumenterat men ändå hittar jag ingen klockren beskrivning. 

Jag jobbar i huvudsak som konsult, har mitt kontor hemma och åker till en uppdragsgivare några gånger i veckan. Det är här milen kommer hamna i första hand (inte så många om året max max 1000mil total på bilen). Sedan blir det diverse andra resor till och från diverse affärer för att köpa in prylar etc.

Bilen kommer alltså stå parkerad hemma eftersom det är min företagsadress
Jag kommer givetvis föra journal och är inte sugen på digital utan en pärm på gammalt klassist vis där milen skrivs upp
max 100 privata mil om året och/eller max 10 resor privat. 
En vanlig dag kör jag hemifrån (från min företagsadress) till min uppdragsgivare 3 mil tur och retur. 

Baserat på detta har jag dragit slutsatsen att jag inte blir förmånsbeskattad. Om jag blir det så vill jag inte ha bilen med stor risk att det drabbar min verksamhet...tyvärr 

Sedan antog jag även att man fick skriva av bilen på 5 år och eftersom det är december och räkneåret är slut 31/12 trodde jag även att ja va smart som kunde skriva av ett år direkt (det är vad jag har läst men....har även läst att det inte är ok...). Köpt hos handlare för 94k  och redan dag 1 skulle ja säga att 10-15% i värde försvann eftersom jag aldrig kan få 94 om jag säljer den. Detta är dock mindre viktigt men vill ju ha rätt här också såklart. 

 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.