Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 år sedan
Nykomling
9

Eget företag - lön över brytpunkten?


Om företaget går bra och det finns ekonomiska muskler, är det då värt att ha en lön över 46242 (brytpunkten för statlig skatt 2022)?

Jag tänker på maximala avsättningen till allmän pension som är 47717 kr/mån (2022)



Rent krasst skulle det innebära att 1475 kr/mån kommer beskattas med 50% maginalskatt men i gengälld får du 18,5% av 47717 kr/mån i avsättning till din allmänna pension.



Fördelar?

Nackdelar?

Toppskribent
1104
146

Jag litar på att de beloppsgränser du anger stämmer.



Då ska det du jämför vara:



Vid uttag 46.242 missar du pensionsavsättning på (47.717 - 46.242) * 18,5% = 273 kr / mån



Vid uttag 47.717 måste du betala en statlig skatt på  (47.717 - 46.242) * 20% = 295 kr / mån men får 273 kr / mån i pensionsavsättning.



 



Den enkla tolkningen är ju att det inte lönar sig att betala 295 kr i skatt för att få en avsättning på 273 kr som sen ska beskattas den dag du får ut den.



Den svåra frågan är ju vad du ska göra med de pengar (47.717 - 46.242) = 1.475 kr / mån du inte tar ut i lön om du går på det lägre alternativet? Något av de följande åren kanske du tar ut dem i lön ändå och då kanske till en nivå så att du även missar avsättning till pension.

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.