Registrera svinn i efterhand, enskild firma

1
1
Hej Hej!
Jag driver enskild firma med kafferostning, paketering och distribution som specialitet.

Genom året så blir det en hel del svinn av kaffe.


En del av kaffet går förlorat vid rostningsprocessen ( som också gör kaffet lättare)
Det spills vid malning, paketering och hantering, samt att det även går åt kaffe som använts i marknadsföringssyfte, bjudkaffe (kaffeshots) som resulterar i halvfulla termosar som kasseras på slutet av arbetsdagen. Det tillkommer varuprov till olika återförsäljare och sammantaget så blir det alltså en större mängd kaffe som jag vill redovisa på rätt sätt.


Nu till frågan, jag vill gärna registrera allt svinn i Visma, så att verkligheten vad gäller faktiskt försäljning bättre stämmer med registrerat inköp och hur mitt lager faktiskt ser ut.


Det bästa hade varit att bokföra förlusterna löpande, det förstår jag men detta har jag inte gjort då jag är ny företagare och inte insåg hur stort svinnet skulle bli på ett år.


Ni som har liknande verksamheter vad rekommenderar ni när det kommer till att registrera svinn i bokföringen så här i efterhand? Hur gör jag med olika konton, debet och kredit osv, jag är mitt uppge i bokslut och jag har räknat ut ungefärlig mängd kaffe som gått till spillo, hur gör jag nu?


Tacksam för svar
Mvh Gabriel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.