Räknas uppladdning av dokument hos bokföringstjänst fortfarande som original?

0
Hej!

Enligt bokföringslagen måste samtliga originalhandlingar (kvitton, fakturor osv) sparas i minst 3 år om jag inte minns fel. Men vad räknas egentligen som original? Låt oss säga att jag tar emot ett kvitto eller faktura via mejl. Kan jag då ladda ner den och ladda upp den i Bokio? Räknas den kopian som ligger i Bokio som original? Eller är det den originella nerladdningen som är original? Eller är det den som ligger i mejlet?

Stort tack på förhand!
1009
85
Hej, När det gäller elektroniska original så kan man ladda upp i bokföringsprogram som du säger. Då blir det ett original och man kan radera tex mail.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
MabyBaby

Bokföring är generellt väldigt svårt för mig, så jag anlitade omedelbart en revisor för att lösa dessa problem med dokument. Men jag var fortfarande tvungen att lägga ner mycket tid på att skriva på en massa viktiga papper. Nu använder jag funktionerna i onlineverktyget https://createmysignature.com/sv. Jag skapade en elektronisk signatur och sparade den som en PDF för att kunna signera alla dokument online.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.