Känns inte som att min skatt stämmer

5
Hej, det här är första året jag arbetar med min enskilda firma. Det känns som att det inte blir rätt i min prelliminära inkomstdeklaration men är osäker på vad jag gör fel isåfall.

År 2021 tjänade jag 168 714kr exkl moms på mitt företag. Jag har sedan köpt varor för totalt 7888kr exkl moms. Detta innebär att jag ska skatta på mina (168 714 - 7888 =) 160 826kr.

Men i min prelliminära inkomstdeklaration står det:
Årets beräknade avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt 40 207kr

Detta innebär att jag ska skatta på (160 826 - 40 207 =) 120 619kr.

Stämmer detta? Får jag ett avdrag på mina egenavgifter med 40 207kr? För om det är fel så kommer det vara en jäkla massa restskatt jag måste betala.
1009
206
Hej, Ja, man kan dra av 25% av vinst före skatt som en kostnad för egenavgifter i deklarationen. Året efter ska man justera avdraget genom att lägga tillbaka gjort avdrag till beskattning och dra av det man faktiskt betalat i egenavgifter. Så visst, är det första året blir det ju rätt att dra av 25%.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Om jag ställer upp ett räkneexempel nu, skulle jag kunna få hjälp att förstå detta då? Säg att jag under mitt första år gör en vinst på 200 000kr. Om man sedan gör schablonavdraget på 25%. 200 000 x 0,25 = 50 000. Ett schablonavdrag har gjorts på 50 000kr. Nästa år ligger vinsten på 400 000kr. Egenavgifter ligger på 28,97 procent. Därmed betalar jag året efter egenavgifter på 115 880kr. Vad händer nu? Blir det ett avdrag igen? Har så oerhört svårt att förstå detta och det känns inte som att någon resurs online förklarar detta bra nog för att man faktiskt ska uppfatta det.
1009
206
Hej, Du ska nog kolla på NE-blanketten sida 2. Tror det kommer att klarna när du ser. Det är ju uppställt så att man börjar med bokfört resultat. Sedan finns det en hel del justeringar, räntefördelning, periodiseringsfond, expansionsfond mm. På slutet (R40-43) kommer egenavgifterna. Du lägger först tillbaka det du drog av förra året och drar av det som verkligen påfördes i deklarationen förra året. Här får du ett nytt resultat som du får dra av 25% egenavgifter. Första året har du bara den sista av dessa, dvs 25% avdrag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1073
139
Det här är ett rätt så invecklat område men ska försöka mig på en kortfattad sammanställning: 1. Intäkter minus kostnader = Resultat före egenavgifter 2. Resultatet minus avdrag för egenavgifter = Beskattningsbart resultat av näringsverksamhet Utifrån resultatet vid punkt 2 beräknas sedan hur mycket egenavgifter som ska betalas samt hur mycket kommunalskatt och ev. statlig skatt som ska betalas. Ifall avdraget för egenavgifter skiljer sig markant från vad de faktiska egenavgifterna sedan beräknas till belastar mellanskillnaden deklarationen nästa år. Egenavgifterna är fn max 28,97 % men det finns olika nedsättningar som i de flesta fall innebär att de i praktiken är mycket lägre. En schablon för avdrag på 25 % kanske var realistisk för 20 år sedan men är idag alldeles för hög. Om man tar ett resultat på 160.826 för år 2021 bör avdraget för egenavgifter vara 28.817 och det innebär att resultatet efter egenavgifter = 132.009. Detta medför att egenavgifterna blir lika stora som avdraget = 28.817 och ingenting belastar deklarationen nästa år.
1469
246
Brukar ta ett tag innan polletten trillar ner kring just detta :) Men man får ju komma ihåg att avdraget är först till för att du inte ska skatta för egenavgifterna. Dom dras av innan man beräknar inkomstskatten. Sen ska man då betala skatten plus de faktiska egenavgifterna. Nästa år kommer du att få ett besked från skatteverket hur stora de exakta egenavgifterna blev, och då får du lägga tillbaka schablonavdraget och dra av den verkliga summan. Och sen gör du då ett nytt schablonavdrag baserat på nästa bokslut. Jag brukar dra 21-22% i schablonavdrag, då hamnar man ganska nära det slutliga beloppet.
5
Men vad jag inte riktigt förstår är att jag har väl betalat egenavgifter under förra året så varför ska de vänta för att se vad jag betalar för egenavgifter det här året? På Skatteverket står det att egenavgifter betalas månadsvis så jag antog att egenavgifter är en del av den summa som jag betalar varje månad från mitt skattekonto. Och skattekontot ändrar ju den summan beroende på vad jag skriver i min preliminära inkomstdeklaration?
1073
139
Utifrån vad du anger i din preliminära inkomstdeklaration uppskattas hur mycket totala egenavgifter och skatt du blir skyldig att betala. Sedan dras 1/12 av det uppskattade beloppet månadsvis. När du sen lämnar in den definitiva inkomstdeklarationen (i maj året efter) bestäms hur stora dina egenavgifter och skatt totalt blir för det aktuella inkomståret. Har du då betalat för lite får du kvarskatt, har du betalat för mycket får du pengar tillbaka.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.