Inköp till annat affärsområde

1
Hej
Jag har tjänat in bolagets kapital som konsult inom projektledning och nu funderar jag på att starta andra verksamheter som exempelvis bygga en musikstudio i källaren i huset och kanske även sälja hemodlat livsmedel. För att dra igång det behöver jag köpa in en massa prylar till bolaget och jag undrar om det är ok skattemässigt. Bolaget har SNI koder för alla verksamheter jag vill just nu.
Frågan är egentligen relaterad till om Skatteverket bryr sig om utifall att jag köper mikronfonstativ, ljudabsorbenter, förstärkare och förpackningsmaterial, trots att intäkterna hittills har kommit från annan verksamhet.

Tjipp!
1068
52
Hej, Nu är det ju så att Skatteverket inte har en susning om vad du köper för prylar, de har ingen insyn i din bokföring och i din deklaration lämnar du inga detaljerade uppgifter. Det som kan hända är att du åker på en skatterevision och då är det upp till dig att övertyga dem om att de prylar du köpt hör hemma i bolagets verksamhet. Om du inte lyckas med det lär du få betala straffavgift m.m.
1
Ja men precis: till vilken verksamhet, spelar det någon roll? Mickar används ju inte till att vara projektledare och min laptop används inte till studioverksamheten. Sen är jag för ärlig för att köra nåt under radarn. Det är ju heller inget skumt med det. Jag tänker ju att jag ska dra in pengar till studion också, in i samma AB.
1068
52
Som jag skrev tidigare, så lär Skatteverket aldrig veta vad du köpt in till företaget. Men, om de vid en eventuell skatterevision för veta det kan de vara kinkiga. Det är klart det inte är någon nackdel om det i bolagets verksamhetsförklaring anges att studio-verksamhet m.m. är en ingående del. Så du kanske ska börja i den änden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.