Valutakurs förändring vid bokslut

0
I ett förenklat bokslut, enskild firma, (faktura metoden) vad är det som gäller med en leverantörsfaktura som har utländsk valuta men som förfaller nästa räkenskapsår? Alltså förfaller i januari men fakturadatumet är i december samt att varorna har levererats redan i december.

Eftersom en valuta förlust uppstår mycket troligt i januari då den betalas, bör inte det påverka förra räkenskapsåret istället? Behöver jag då göra en omföring på bokslutsdagen med den valutakursen som gäller då och sedan nolla den omföringen 1/1? Men även om jag nollar den så uppstår en kurs förlust senare i januari då fakturan betalas som påverkar nya räkenskapsåret, eller har jag fel? Jag använder visma. Försöker bara förstå vad som händer. Plus att valuta förlusten hamnar endast på några hundra kr skulle jag tro. Kanske är det något jag inte behöver bry mig om och bara låta det vara då det är förenklat bokslut?

Förenklat bokslut verkar inte ha tydliga regler på den här frågan. Men jag vill göra rätt och förstå. Tack för er tid! 🙂

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.