Missat betala in skatt under 2020

0
Hej!
Driver ett IT-företag(aktiebolag), och gjorde en misstag under 2020.
Vi gjorde vårat första jobb på hösten 2020, och betalade då inte in någon skatt under 2020 då vi trodde det räckte att betala in hela skatten 2021 nu när den ska betalas i samband med deklarationen.
Hur som helst så insåg vi senare att skatten ska betalas in löpande hela tiden under året.

Vi har betalat in den totala preliminärskatten och satt hela inkomsten i deklarationen till skatteverket. Nu undrar jag hur jag ska göra för bokföringen för 2020. Och att skatten ska komma med på resultatet.
Jag vill ju att den ska bli rätt, hur som helst vet jag inte hur jag ska gå till väga för att redovisa skatten för 2020 som uppgick till 35000 när vi missade betala in den under 2020 och betalade in allt nu.

Otroligt tacksam för svar.
1009
206
Hej, Den skatt som betalas löpande under året är preliminärskatten, som är en bedömning av årets totala skatt. Vad som ska betalas får man veta i ett brev från Skatteverket. Betalar man inte kommer tillslut ett brev från Kronofogden. Vid deklarationstiden räknar man sedan fram den rätta skatten för året. Då betalar man in resten eller får tillbaka överskjutande del. Många gånger vet man inte vid starten av ett bolag hur snabbt man kommer att få intäkter och storleken på dessa. En del väljer därför att räkna ner preliminärskatten, ibland ända till noll. (Ofta kan det vara bättre att sätta den till noll och i efterhand ändra). Visserligen finns det regler för när man ska ändra sin debiterade preliminärskatt genom att lämna en ny preliminärdeklaration, men det är inte alltid man hinner se att den bör ändras innan året är över. Normalt händer inget för att man missat heller. Det du måste betala är alltså den beslutade preliminärskatten som också dras varje månad från skattekontot. Så om du deklarerat vinsten på rätt år ska det inte vara något problem att du inte just betalt in skatten löpande, så länge du inte fått underskott på skattekontot och därmed blivit skickad till Kronofogden. Har du inte deklarerat vinsten på rätt år rekommenderar jag att du rättar dina deklarationer.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.