Börja köpa in material före enskild firma är registrerad?

0
Jag ansökte om F-skatt och anmält till Företagsverket för en vecka sen men dom har inte blivit behandlade än och jag börjar bli otålig med att vänta. Eftersom enskild firma ändå har mitt personnummer som organisationsnummer går det därmed att köpa in saker i sitt eget namn i förväg och skriva upp det i företagets bokförning för att i slutet av året få det momsfritt?
14
1
Kort svar är endast dem mest nödvändigaste sakerna kan du köpa redan nu. Men innan du köper nått så rekommenderar jag att du läser mer på skatteverkets hemsida under kostnader för att vara säker. Se till att du inte blandar privata inköp med företags inköp. Om så skulle vara fallet gör 2olika beställningar. Ut klipp från skatteverketa hemsida: Om du har haft utgifter innan verksamheten kommit i gång får du dra av dem förutsatt att det gäller inköp under startåret och året före. det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, det vill säga de kostnader som behövs för din verksamhet du inte har dragit av utgiften tidigare, till exempel i en annan verksamhet. det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, till exempel förbrukningsartiklar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.