Har jag gjort rätt med momsen?

0
Hej!

Jag har sålt en produkt som producerats i ett annat EU-land och sedan skeppats direkt till slutkunden (privatpersoner). Företaget som producerar produkten har sedan fakturerat mig för produkten och frakten till kund. Jag har nu i dagarna fått lära mig att detta kallas för dropshipping.

När jag pratade med Skatteverket om detta innan jag startade företaget så fick jag veta att jag skulle ta 25% i moms för försäljningar till kunder i Sverige och inom EU samt 0% moms för kunder utanför EU.

Nu när jag går igenom min bokföring så blir jag fundersam över om detta verkligen är rätt? Jag har försökt hitta information om detta på Skatteverkets hemsida men det finns ingen information alls om det där. Jag ringde därför deras kundtjänst och personen jag pratade med då sa att hon var osäker vilket inte var särskilt betryggande.

Jag har i min bokföring bokfört 25% moms på alla försäljningar jag gjort till kunder inom EU och Sverige. För kunder utanför EU har jag inte tagit någon moms.

Är det någon här som är mer kunnig än vad Skatteverket verkar vara? Har jag gjort fel? Hur kan jag isåfall fixa det här? Jag inser att jag kanske behöver skicka in momsdeklarationen som den är nu men isåfall får jag göra en rättelse i efterhand.

Värt att tillägga är att jag inte säljer produkten längre så om det är så att jag gjort fel så kommer det iallafall inte bli fel framåt.

Tacksam för svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.