Debet och kredit ojämna?

2
Hej,

Enskild firma - förenklat bokslut - kontantmetod.

Är hyfsat ny inom bokföring men när jag nu ska göra omföring av eget kapital så blir det såhär

2012 - K 7 929
2013 - K 175 532,87
2018 - D 152 618,93
2010 - K 17 443,62

Summa D - 152 618, 93 K - 200 905, 49
Diff- -48 286-56

Hade förlust på 17 443, 62 i år. Alla insättningar står i kredit och alla uttag i debit så de är inga konstigheter där.

Vad kan ha blivit fel?
1009
206
Hej, Jag vet inte om det är en slump att förlusten är exakt samma summa som du bokar om där? Men jag föredrar att göra det i 2 steg. Först boka årets vinst konto 2019 mot 8990. Därefter flytta alla konton 2011-2099 till 2010. Alltså nollställa alla konton mot 2010. Gör man så kan man aldrig få diff på debet/kredit.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
[quote="Johan Boström" post=42337]Hej, Jag vet inte om det är en slump att förlusten är exakt samma summa som du bokar om där? Men jag föredrar att göra det i 2 steg. Först boka årets vinst konto 2019 mot 8990. Därefter flytta alla konton 2011-2099 till 2010. Alltså nollställa alla konton mot 2010. Gör man så kan man aldrig få diff på debet/kredit.[/quote] Tack förstår, ja de blev tokigt där med konto 2010, för jag tog det som stod på eget kapital, men fick nu reda på att det ändras ju hela tiden så de kunde man inte gå efter. Men som du säger bokföra resultat, och därefter boka allt i kredit mot 2010? Ska man även insättningar in där, enligt bokios manual skulle den stå i debit =/ Fast de beror kanske på om de är vinst eller förlust? Hur ska de i sådana fall stå eller de kvittar? Ytterst tacksam för din hjälp i alla fall :) Som nybörjare så får man väldigt mycket huvudvärk av detta och med tanke på förlusten och lite pengar i företaget för tillfället så är det inte så lätt att anlita nån konsult heller. Får inte faktura heller pga privat anmärkning.
5
[quote="Linus Söderberg Nilsson" post=42339][quote="Johan Boström" post=42337]Hej, Jag vet inte om det är en slump att förlusten är exakt samma summa som du bokar om där? Men jag föredrar att göra det i 2 steg. Först boka årets vinst konto 2019 mot 8990. Därefter flytta alla konton 2011-2099 till 2010. Alltså nollställa alla konton mot 2010. Gör man så kan man aldrig få diff på debet/kredit.[/quote] Tack förstår, ja de blev tokigt där med konto 2010, för jag tog det som stod på eget kapital, men fick nu reda på att det ändras ju hela tiden så de kunde man inte gå efter. Men som du säger bokföra resultat, och därefter boka allt i kredit mot 2010? Ska man även insättningar in där, enligt bokios manual skulle den stå i debit =/ Fast de beror kanske på om de är vinst eller förlust? Hur ska de i sådana fall stå eller de kvittar? Ytterst tacksam för din hjälp i alla fall :) Som nybörjare så får man väldigt mycket huvudvärk av detta och med tanke på förlusten och lite pengar i företaget för tillfället så är det inte så lätt att anlita nån konsult heller. Får inte faktura heller pga privat anmärkning.[/quote] Tack för information och råd. När det gäller finansiella lån är det mycket viktigt att söka hjälp från yrkesverksamma som verkligen kan ge konstruktiv information. Jag letade nyligen efter ett företag för att ta upp ett lån och hittade webbplatsen [url]https://paydaysverige.com/[/url] där jag läste en detaljerad recension och blev bekant med informationen om lån som tillhandahålls av detta eller det andra företaget. Detta hjälpte mig att besluta om företaget och ta ett lån säkert.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.