Aktieägartillskott och egna utlägg

0
Hej!
Nytt aktiebolag här som har en liten fundering. Jag har det lägre aktiekapitalet på 25 000:- och vill helst inte röra det alls innan en del pengar börjar flyta in i bolaget. Känns som att man inte har så mycket att spela på helt enkelt.

Jag har köpt en del grejer för privata pengar till bolaget för cirka 17 000:- inkl. moms. Det enda jag egentligen är intresserad av är att bolaget får tillbaka momsen för köpen. Vill inte bokföra det som egna utlägg av anställd så det står som skulder för bolaget i bokföringen.

Min fråga är alltså om jag kan göra ett aktieägartillskott på 17 000:-, direkt betala ut alla utlägg som "Anställdas egna utlägg" till mitt egna konto och på samma gång få tillbaka momsen på inköpen till bolaget utan att det ligger och belastar bolaget som en skuld i bokföringen? Tänker jag rätt?
1009
206
Hej, Ja, du förstår att alla inköp påverkar resultatet, oavsett om du betalat med bolagets pengar eller privata. Om du inte tänker skänka grejerna, men det vore väl konstigt. Om du vill ha ut momsen på det du köpt så måste du bokföra alla utlägg. Då får du också en skuld till dig. Antingen betalar du ut beloppet till dig eller så "skänker" du det till AB via aktieägartillskott. Det kan inte bli ett tillskott om du samtidigt tar ut pengarna. Och betalar du ut pengarna så kommer du att röra bolagets bank.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.