Kan jag vänta med att betala fakturan till 30 dagar efter att fakturan skickats till mig utan att behöva betala eventuell påminnelseavgift (för det skickas så klart när förfallodatumet överskridits), eller måste jag ändå betala senast på förfallodatumet?
Bakdaterad faktura
En leverantör skickar sin faktura som PDF runt den 5:e 6:e varje månad. Som fakturadatum har leverantören bakdaterat datumet till slutet av månaden innan. Ingen särskild överenskommelse har avtalats angående förfallodatum så max 30 dagar gäller enligt lag har jag förstått.
Kan jag vänta med att betala fakturan till 30 dagar efter att fakturan skickats till mig utan att behöva betala eventuell påminnelseavgift (för det skickas så klart när förfallodatumet överskridits), eller måste jag ändå betala senast på förfallodatumet?
976
52
Det är inget ovanligt alls att fakturan anländer några dagar efter fakturadatumet och du bör absolut betala på förfallodatumet.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.
Senaste nytt
Företagsvarning: Hur TikToks potentiella förbud kan påverka din verksamhet och hur du kan skydda dig
Nytt i forumet
för 17 timmar sedan
SelenaDecker svarade i tråden Hyra ut garage
för 1 dag sedan
Caroline svarade i tråden Bokföra fonder - hur lyfta fram i årsredovisning och deklaration?
för 2 dagar sedan
Ny tråd: AI-intervju med Hasan Fransson
för 1 vecka sedan
EL svarade i tråden Skuld till mig själv vid räkenskapsårets slut, hur gör jag i årsbokslutet?