Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 6 år sedan

Aktiekapital


Hej,
Köpte ett befintligt AB inte var aktivt, nu har inte VI satt in 50,000:- i aktier, men det har bara bokförts.
1912 K 50,000
2081 D 50,000
Vad är rätt och fel då nu kapitalet inte finns om jag uttrycker mig så?
Micke.
Medlem
19
9
Bokningen du gjort är korrekt så till vida att du nu "tagit" ut aktiekapitalet. Detta är å andra sidan inte alls bra då du nu måste upprätta kontrollbalansräkning i bolaget. Alternativt driva företaget under personligt ansvar. Jag råder dig att omgående återställa aktiekapitalet för att slippa eventuella juridiska problem i framtiden.
Hej, ok och vart ska pengar finnas? På 1930 eller 1912 gömt konto på banken?
Micke.
Medlem
19
9
Hej, det behöver inte vara "pengar" som finns som aktiekapital. Du kan ha varumärke, domän, fastigheter, andra tillgångar som ligger som aktiekapital.

Ex om du lägger in datorer (livslängd 3 år = avskrivning 33% per år)
1250 Debet 50 000
2081 Kredit 50 000

Detta förutsätter givetvis att datorerna är värda 50 000 kr exkl moms
Hej, snabbt svar tackar!
Men om jag vill ha ”pengar” hur skulle den bokföringen bli?
Och vart skall dessa ”finnas” då på banken?
Medlem
19
9
Aha sorry missförstod dig.
Beror på vilken kontoplan du använder.
1920 används oftast till Plusgirot. 1930+1940 brukar man använda för bank

Kontering blir då
1930 (el 1940) Debet 50 000
2081 Kredit 50 000

191X kontona brukar man använda till "kassan (kontanter)
Ok, men hur syns det i bokföring aktiekapitalet då, har ju anv deb 2081 tänker jag...
Sen, måste 50,000 alltid finnas minimum på 1930 då eller..?
Medlem
19
9
Ja för att återställa aktiekapitalet måste 50 000 kr sättas in på ett bankkonto (eller tillföras på annat sätt som jag beskrev tidigare).
Och som jag beskrev tidigare så behövs de 50 000 kr inte vara likvida medel.

När du återställer aktiekapitalet (i form av tillgångar) så är det då 2081 Kredit 50 000 kr sedan debiterar du det lämpligaste kontot för tillgången (ex 1930 bank)
Ok, om vi nu har en sak/invetarie från förra bolaget (som kursat) kan man på nått vis sätta det som ”kapital” då..,?
Och hur blire då, då vi inte köpt, utan bara behållt detta...!
Medlem
19
9
Då får man värdera denna inventarie. Vet man att den ä'r värd 100 000 kr ja då är det ju tillräckligt för att täcka de 50 000 kr.

Precis samma kontering som tidigare (med datorn)
1220 (inventarier) debet 50 000
2081 Kredit 50 000

Spelar ingen roll om ni betalat denna eller inte. Det är värdet som styr det.
Ok härligt.
Kan man lägga ihop flera saker upp till 50”kr eller måste det vara en sak?
Om det går, ska man bokföra på nåt spec vis?
Medlem
19
9
Du tillföra allt so har ett värde, bil, konst, datorer, mm men värderingen måste vara försiktig.
Undervärdera hellre än övervärdera

Kontera på det sätt jag beskrivit ovan.
Anv BAS kontoplanen så hittar du rätt 12XX konto för tillgångarna
Gött!
Om vi nu tar ett flak som vi hade från förra,
Kan du vänligen ge ex på hur kontering blir både till inventarie/tillgång/aktiekapital..?!
Om du fattar?
Har inte bokfört in flaket innan så...
Medlem
19
9
1220 Debet XXXXX kr
2081 Kredit XXXXX kr
Tack, återkommer om det blir mer?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.