Bokföringsfrågor fakturametoden

32
Hej!



Jag har några frågor om bokföring.

Jag har startat mitt företag nu den 1 januari och jag ska bokföra med fakturametoden. Tyvärr verkar alla guider där ute på nätet bara gälla kontantmetoden så jag är lite vilsen just nu.



Fråga 1

Med fakturametoden ska man ju bokföra dels när man får en faktura och dels när man betalar den. Hur blir det då med kontanta köp eller köp där jag betalar med kort och de drar pengarna direkt?



Ex.

Om jag sätter in pengar i företaget, låt oss säga 100:- ,sen går jag och köper förbrukningsvaror för dessa 100:- , hur ska jag då bokföra det? Köp och betalning inträffar ju samtidigt, ska jag ändå bokföra detta två gånger?





Fråga 2

Jag kommer att sälja varor över nätet och mycket av försäljningen kommer av gå via kortbetalning. Kortbetalningen kommer att skötas av CertiTrade, dvs pengarna jag säljer för kommer att finnas på ett CertiTrade-konto tills jag tar ut dem därifrån.



Ex.

Jag säljer för 500:- till 10 kunder (samma dag). Sammanlagt 5000:- varav 1000:- är moms. Kunderna betalar direkt och pengarna hamnar på CertiTrades konto. Någon dag senare plockar jag ut pengarna mot en avgift på 5:-. Hur bokför jag detta?

Bokför jag var kund för sig eller allt i ett?



Nu är detta säkert dumma frågor men jag kan inte hitta några bra svar någonstans 🙁 Jag vill ju verkligen göra detta rätt från början!

Tack alla som orkar svara!



mvh

Tina
488
1. Om du betalar kontant blir det bara en verifikation. Alltså du bokför bara en gång. [br] [br]2. Förslagsvis en verifikation vid försäljningen och en vid uttaget. Viktigt att du bifogar en lista över vilka kunder som ingår i verifikationen. [br] [br][u]Försäljning[/u]: [br]3xxx 4000:- [br]2610 1000:- moms [br]19xx 5.000:- insättning på ditt CertiTrade-konto [br] [br][u]Uttag[/u]: [br]19xx 5.000:- uttag från ditt CertiTrade-konto [br]6570 5 kr bankavgifter [br]2013 4.995:- egna uttag [br] [br]Hade du färre kunder (låt säga 1-2 om dagen) hade jag nog föreslagit att du skulle dela upp försäljningsverifikationen såhär eftersom det underlättar när du söker efter någon affär i efterhand: [br] [br]Försäljning, variant 2: [br]3xxx 400:- text "Sven Svensson" [br]3xxx 400:- text "Beda Bengtsson" [br]2610 200:- [br]19xx 1000:-
32
Tack för hjälpen! [br]Mycket informativt och bra svar! [br]Nu vet jag precis hur jag ska göra!
32
Hej igen! [br] [br]Jag har ett par frågor till. [br] [br]Jag ska beställa varor från USA och kommer att betala med kort. Räknas även det som kontant betalning? Bokför jag bara det en gång? Alltså när jag beställer/betalar? Jag får ju inte varorna på en gång utan det tar ett par veckor. [br] [br]Sen kommer jag ju att få betala moms och tull när varorna kommer in i Sverige. Bokför jag då bara de kostnaderna och inte något på själva varorna. Hoppas nu förstår vad jag menar, lite svårt att förklara när man inte är så insatt... [br] [br]Nästa fråga. Jag har ännu inte fixat något företagskonto/kort på banken. Kommer det att bli problem om jag beställer på mitt privata VISA-kort? [br] [br]Tack för att ni är så tålmodiga med mina frågor :-)
488
I det här fallet spelar det ingen roll när varorna levereras. Det viktiga är ifall du får fakturan först och betalar några dagar senare, eller om faktura och betalning skapas samtidigt? [br] [br]Olika datum = två verifikationer [br]Samma datum = en verifikation [br] [br]Andvänder du ditt privata VISA-kort får du bokföra transaktionen som en egen insättning.
32
Tack för svaret! [br]Då är det ju inte så krångligt med fakturametoden som jag först trodde.
488
Nejdå, fakturametoden är inte särskilt krånglig.
720
3
[quote="TiKei"] [br]Fråga 2 [br]Jag kommer att sälja varor över nätet och mycket av försäljningen kommer av gå via kortbetalning. Kortbetalningen kommer att skötas av CertiTrade, dvs pengarna jag säljer för kommer att finnas på ett CertiTrade-konto tills jag tar ut dem därifrån. [br] [br]Ex. [br]Jag säljer för 500:- till 10 kunder (samma dag). Sammanlagt 5000:- varav 1000:- är moms. Kunderna betalar direkt och pengarna hamnar på CertiTrades konto. Någon dag senare plockar jag ut pengarna mot en avgift på 5:-. Hur bokför jag detta? [br]Bokför jag var kund för sig eller allt i ett?[/quote] [br] [br]Glöm inte att du också måste bokföra CertTrades avgifter, så du kan inte bara nettoboka din försäljningsintäkt. [br]En kunds transaktion kommer då att vara [br]K 3051 400 [br]K 2611 100 [br]D 19** 500 [br]D 6570 7,90 [br]D 2641 1,25 [br]K 19** 9,15 [br] [br]Sedan beror det på vilken typ av kort som betalningen sker med vilka beloppen blir, konteringen är dock alltid likadan även om beloppen ibland är högre
32
Jag plockar upp min gamla tråd igen... [br] [br]Jag har fått in mina första kortbetalningar och det visar sig nu att CertiTrade håller pengarna i en månad innan jag får de utbetalda. Innan dess har jag ingen aning om vad avgifterna hamnar på (i alla fall inte exakt). Att bokföra som Redkon föreslår kommer att bli rätt krångligt. Alltså att jag måste bokföra avgifterna samtidigt som jag bokför försäljningen. [br]Kan man inte istället göra som Karin har föreslagit och boka alla avgifter först när jag får pengarna från CertiTrade? [br] [br]Eller blir det fel då? [br] [br]Tacksam för hjälp! [br] [br]/Tina (som tro det eller ej, faktiskt börjar få lite kläm på bokföringen i alla fall :roll: Tack vare alla hjälpsamma människor på det här forumet!)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.