När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har skrivit en del på forumet tidigare, men jag har av olika skäl valt att vara anonym.
I dagsläget äger och driver jag ett transportföretag.
Jag har tre heltidsanställda och allt rullar på som det skall.
Jag kör även själv en lastbil dagtid.
Fakturering, löner, kundmöten, bankmöten m.m sköter jag själv, men jag tar hjälp av ett bolag för löpande bokföring. Mest p.g.a tidsbrist.
Jag har inte jobbat under 60 timmar i veckan det senaste året, och då räknar jag inte med indirekt arbetstid som alla samtal när jag väl är hemma.
Detta har varit , och är väldigt lönsamt för mig. och jag stortrivs med mitt jobb.
Nu har jag fått chansen och möjligheten (ekonomiskt) expandera och anställa ytterligare två heltidare vid årsskiftet (Eventuellt tre) jag är sugen, men jag känner samtidigt att arbetssysslorna för mig själv ligger på bristningsgränsen för vad jag klarar av.
Jag har goda privata besparingar, och är sedan en längre tid tillbaka aktiv på börsen.
Detta har gjort att jag tar knappt ut någon lön i bolaget.
Detta har i sin tur gjort att enheten som jag kör på arbetet gör en stor vinst varje månad (Utöver det som den nuvarande personalen genererar)
Jag överväger att anställa någon form av förman med lite administrativa kunskaper som skall sköta fakturering, löner, scheman m.m... Men jag är samtidigt för snål, en sådan tjänst skulle kosta bolaget cirka 50.000:- / mån i lönekostnad. Och samtidigt vet jag att jag kan sköta det själv i dagsläget.
50.000 oskattat i sig är inga enorma summor. Men på ett år blir det 600tsk och på 10 år 6msk, ja ni förstår var jag vill komma.
Ni som expanderat, hur tog ni klivet att "släppa" tyglarna och faktiskt ta in mer hjälp i företaget?
Jag tycker att man ska sätta sig och fundera över om den personen som tas in för mer administrativa uppgifter verkligen betalar sig? Och då får man ju värdera din tid och ork också.
Men man ska alltid vara medveten om att en sån extra tjänst kräver en hel del, eftersom den egentligen inte genererar några egna pengar, utan måste leva på överskottet som blir av dom andra.
Och då är frågan om 5 bilar verkligen ger ett överskott som täcker den extra personen?
Vore det kanske bättre att anställa en till chaufför till din bil, och du själv sysslar mer med administration, och därmed kan gå ner något i tid?
Eller går det kanske att lägga över mer administration på redovisningsfirman? För 5000 i månaden kan du köpa rätt många timmar, och det är skillnad på 5000 och 50 000.
Hej,
Jag skulle nog hålla med Ingvar här.
En sak som du kanske ska se över är hur dessa uppgifter utförs idag. Det är lätt att man fastnar i tidskrävande arbetsmetoder. Ta hjälp av någon och se över om du kan effektivisera arbetet. Med rätt arbetssätt och verktyg kan man ofta få ner administrationen betydligt.
Du kan ju hålla kvar tanken till senare. Förr eller senare, om du fortsätter att expandera, så kommer du att komma till en nivå där detta behövs.