Redo för expansion.

1
Hej allesammans.

Jag har skrivit en del på forumet tidigare, men jag har av olika skäl valt att vara anonym.

I dagsläget äger och driver jag ett transportföretag.
Jag har tre heltidsanställda och allt rullar på som det skall.

Jag kör även själv en lastbil dagtid.
Fakturering, löner, kundmöten, bankmöten m.m sköter jag själv, men jag tar hjälp av ett bolag för löpande bokföring. Mest p.g.a tidsbrist.

Jag har inte jobbat under 60 timmar i veckan det senaste året, och då räknar jag inte med indirekt arbetstid som alla samtal när jag väl är hemma.


Detta har varit , och är väldigt lönsamt för mig. och jag stortrivs med mitt jobb.


Nu har jag fått chansen och möjligheten (ekonomiskt) expandera och anställa ytterligare två heltidare vid årsskiftet (Eventuellt tre) jag är sugen, men jag känner samtidigt att arbetssysslorna för mig själv ligger på bristningsgränsen för vad jag klarar av.

Jag har goda privata besparingar, och är sedan en längre tid tillbaka aktiv på börsen.
Detta har gjort att jag tar knappt ut någon lön i bolaget.

Detta har i sin tur gjort att enheten som jag kör på arbetet gör en stor vinst varje månad (Utöver det som den nuvarande personalen genererar)


Jag överväger att anställa någon form av förman med lite administrativa kunskaper som skall sköta fakturering, löner, scheman m.m... Men jag är samtidigt för snål, en sådan tjänst skulle kosta bolaget cirka 50.000:- / mån i lönekostnad. Och samtidigt vet jag att jag kan sköta det själv i dagsläget.

50.000 oskattat i sig är inga enorma summor. Men på ett år blir det 600tsk och på 10 år 6msk, ja ni förstår var jag vill komma.


Ni som expanderat, hur tog ni klivet att "släppa" tyglarna och faktiskt ta in mer hjälp i företaget?
1469
246
Jag tycker att man ska sätta sig och fundera över om den personen som tas in för mer administrativa uppgifter verkligen betalar sig? Och då får man ju värdera din tid och ork också. Men man ska alltid vara medveten om att en sån extra tjänst kräver en hel del, eftersom den egentligen inte genererar några egna pengar, utan måste leva på överskottet som blir av dom andra. Och då är frågan om 5 bilar verkligen ger ett överskott som täcker den extra personen? Vore det kanske bättre att anställa en till chaufför till din bil, och du själv sysslar mer med administration, och därmed kan gå ner något i tid? Eller går det kanske att lägga över mer administration på redovisningsfirman? För 5000 i månaden kan du köpa rätt många timmar, och det är skillnad på 5000 och 50 000.
1009
206
Hej, Jag skulle nog hålla med Ingvar här. En sak som du kanske ska se över är hur dessa uppgifter utförs idag. Det är lätt att man fastnar i tidskrävande arbetsmetoder. Ta hjälp av någon och se över om du kan effektivisera arbetet. Med rätt arbetssätt och verktyg kan man ofta få ner administrationen betydligt. Du kan ju hålla kvar tanken till senare. Förr eller senare, om du fortsätter att expandera, så kommer du att komma till en nivå där detta behövs.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.