BAS2005 - nybörjare, hjälp med olika konton

9
Hej,



Jag är nybliven företagare som tänker prova att ta bokföringen i egna händer till en början men jag är lite osäker på vilka BAS2005-konton jag ska använda mig utav. En liten guide över de vanligaste händelserna mottages väldigt tacksamt!



Jag tror att jag vet hur jag bokför mina utgående fakturor. Ser det här rätt ut?

Utgående faktura

Konto: 1510 debet (Kundfordringar)

Konto: 3041 kredit (Försäljning av tjänster inom Sverige)

Konto: 2611 kredit (Utgående moms på försäljning)



Fått en utgående faktura betald

Konto: 1940 debet (Bank)

Konto: 1510 kredit (Kundfordringar)



Har en del kostnader på företaget som jag däremot inte vet hur jag bokför (vilka bas2005-konton som ska användas).

Följande skulle jag gärna få hjälp med:

1. Egna uttag*

2. Köp av bildskärm, livslängd ca 12-18mån (sen säljs den och jag köper ny)

3. Köp av mjukvara till datorn

4. DVD-R/CD-R för backup av data

5. Hårdvara till datorn, dvd-brännare/hårddiskar och dylikt



*= Jag är lite osäker på vad som är eget uttag. Läst en broschyr där eget uttag är när man lagt ett startkapital i firman som man tar ifrån. Jag menar att ta ut pengar ur firman för att betala sina privata räkningar. Motsvarande lön alltså.



Tack på förhand ifall någon har kunskapen och tiden!



Vänligen

Ivar
507
1
Hej o välkommen till forumet! Du har verkligen kommit rätt om du är nyföretagare! Här finns flera jätteduktiga personer på bokföring. Dock är det ju semestertider nu så ha lite tålamod, så ska du se att du får bra svar. [br] [br]Vad jag kan se när det gäller fakturan så verkar du hittat rätt konton. De övriga kan jag inte utala mig något om då jag inte har sett kontoplanen för BAS 2005 ännu. Men antagligen ska du använda 2610 för den ingående momsen. [br] [br]Nån mer kunnig får fylla i! [br] [br]/Daniel
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
41
Hej, [br] [br]Tycker din kontering för utställd och betald faktura ser mycket bra ut. Om du har ett checkräkningskonto på banken ska du använda 1930 istället för 1940, men rent bokföringstekniskt har det ingen betydelse. [br] [br]När du köper något till företaget för egna pengar eller sätter in pengar på företagets konto ska du använda konto 2018. När tar betalar något privat från företagets konto eller tar ut rena kontanter använder du konto 2013. [br] [br]Om du uppskattar att den bildskärm du ska köpa har en livslängd understigande 3 år eller kostar mindre än 5 000 kronor bokför du inköpet som en förbrukningsinventarie. [br] [br]Dataprogram - mjukvara - brukar kostnadsföras direkt på konto 5420. Har du köpt ett mycket stort och skräddarsytt program som kan antas ha ett stort värde för företaget i framtiden kan programmet anses vara en anläggningstillgång. Det är dock ganska ovanligt. [br] [br]Dina CD-skivor kan du bokföra som förbrukningsmaterial konto 5460 eller kontorsmatrial konto 6110. Om du bedriver en firma som sysslar med dataproduktion etc. och du använder CD-skivorna för att ta fram den vara eller tjänst som du säljer kan du bokföra inköpet på konto 4010. [br] [br]Inventarier (Datorer, CD-brännare, kontorsmöbler etc.) ska bokföras som förbrukningsinventarier om de har en livslängd understigande 3 år eller ett lägre pris än 5 000 kr. Om dessa kriterier inte uppfylls får du bokföra inköpet som inventarier och därefter årligen göra avskivning. [br] [br]Hälsn. [br] [br]Åsa - Sundemans Kontorsservice
9
Wow, Daniel hade rätt! [br] [br]Tack så väldigt mycket för hjälpen Åsa. [br] [br][quote="asaasaasa"][...]När du köper något till företaget för egna pengar eller sätter in pengar på företagets konto ska du använda konto 2018. När tar betalar något privat från företagets konto eller tar ut rena kontanter använder du konto 2013.[...][/quote] [br]Okej, suveränt! [br]När jag tar betalt för något privat så ska inte det tas ifrån 2018(övriga egna insättningar) utan från bankkontot va? Jag är nämligen väldigt försiktig och driver firman vid sidan av mina huvudsysslor just nu och några insättningar blir det aldrig fråga om. [br] [br][quote="asaasaasa"] [br][...]Om du uppskattar att den bildskärm du ska köpa har en livslängd understigande 3 år eller kostar mindre än 5 000 kronor bokför du inköpet som en förbrukningsinventarie. [...] [br][/quote] [br]Okej. Bildskärmen kostar 5.700kr exkl moms men livslängden är under 3 år. Kontot 5410 (Förbrukningsinventarier) verkar lämpligt :) [br] [br][quote="asaasaasa"] [br][...]Dataprogram - mjukvara - brukar kostnadsföras direkt på konto 5420. Har du köpt ett mycket stort och skräddarsytt program som kan antas ha ett stort värde för företaget i framtiden kan programmet anses vara en anläggningstillgång. Det är dock ganska ovanligt.[...] [br][/quote] [br]Okej, suveränt! Det är bokföringsprogrammet ska jag köpt och vill bokföra. Läste någon annanstans att kostnader i och med uppstarten av firman inte är avdragsgilla men bokföringsprogrammet hör inte till de obligatoriska avgifterna och borde dras av va? [br] [br][quote="asaasaasa"][...]Dina CD-skivor kan du bokföra som förbrukningsmaterial konto 5460 eller kontorsmatrial konto 6110. Om du bedriver en firma som sysslar med dataproduktion etc. och du använder CD-skivorna för att ta fram den vara eller tjänst som du säljer kan du bokföra inköpet på konto 4010. [...] [br][/quote] [br]Jag kommer framföralllt använda CD/DVD för kontinuerlig backup. Då och då kan det hända att jag även ger en kund en kopia på den version som i slutändan levereras. Tycker konto 5460 låter utmärkt. [br] [br][quote="asaasaasa"][...]Inventarier (Datorer, CD-brännare, kontorsmöbler etc.) ska bokföras som förbrukningsinventarier om de har en livslängd understigande 3 år eller ett lägre pris än 5 000 kr. Om dessa kriterier inte uppfylls får du bokföra inköpet som inventarier och därefter årligen göra avskivning. [...] [br][/quote] [br]Jag arbetar med webdesign och programmering och anser att jag behöver senaste hårdvaran men det gäller ju egentligen främst datorn. En DVD-brännare skulle kanske kunna duga i tre år så ska man göra det helt rätt skriver jag av eventuell dator direkt men extra dvd-brännare på 3 år? [br] [br] [br]Stort tack för hjälpen Åsa! [br] [br]Vänligen [br]Ivar
4
[quote="asaasaasa"]Dataprogram - mjukvara - brukar kostnadsföras direkt på konto 5420. Har du köpt ett mycket stort och skräddarsytt program som kan antas ha ett stort värde för företaget i framtiden kan programmet anses vara en anläggningstillgång. Det är dock ganska ovanligt. [br] [br]Hälsn. [br] [br]Åsa - Sundemans Kontorsservice[/quote] [br] [br]Hej! [br]Jag har precis startat upp enskild firma och installerat SPCS Administration 200. Valde BAS 2005 för enskild firma som kontoplan vid installation. [br] [br]När jag sedan skulle bokföra inköpet av SPCS Administration, så finns inte 5420 med i kontoplanen... [br] [br]Är inte BAS 2005 en standard där 5420 borde finnas med? [br] [br]Vad ska jag göra? [br] [br]Mvh, [br]Arvid
88
Du kan lägga till 5420 Programvaror i kontoplanen, SRU är 531. (Fråga mig inte vad SRU är för något...) [br] [br]Samtliga konton kan du återfinna på http://www.bas.se/
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.