Ombildning av firma, räkna inkråm på kostnadsinventarier

1
Hej!

Jag har drivit en enskild firma vid sidan av anställning i ett par år, och har kommit till den punkt att jag anser det värt att ombilda till aktiebolag, och behöver då fixa med överlåtelse av inkråm. Tror jag har lyckats bena ut det mesta, i stort så överför man bara sina konton från bokföringen och tar betalt för tillgångarna efter att skulder har dragit av, ingen raketforskning direkt.

MEN! Sen har jag lite inventarier som köps in under dessa år, de är av mindre värde (<0.5PBB) så de har alltid kunnat skrivas av direkt och jag har bokfört dem som kostnader snarare än tillgångar (dvs rakt in på t.ex 5410 istället för 12XX-kontona), men nu vid överlåtelsen så vill jag ju då självklart ha ut något för dessa inventarier också.

Hur går man bäst tillväga här? Rent tekniskt så borde jag kunna värdera de inventarier jag har och lägga en plus-post på lämpligt 12XX-konto inför försäljningen, men är det korrekt ur övriga synpunkter?

Tacksam för svar eller bara generella tips!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.