När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en kundfaktura jag gått med på att annullera. Hur förhåller jag mig till det bokföringsmässigt och praktiskt? Jag använder kontantmetoden, och ingen betalning finns ju att bokföra. Men fakturan sitter ju där i "obetalda-fakturor"-pärmen med sitt löpnummer i fakturaserien och får inte kastas bort.
Sen har jag en faktura som jag var tvungen att lägga på mer pengar på eftersom varan kom i retur (kundens försummelse) och jag fick posta den igen. Jag har alltså nu två fakturor - den första med lägre summa, skall ej betalas - den andra med högre summa, har betalats. Vad gör jag med den första fakturan?
Kreditfaktura tycker jag är en lämplig lösning i båda fallen.
I det första fallet bokför kundfakturan med kundfordringskonto på debet-sidan. Skapa och bokför sedan en kreditfaktura med samma kundfordringskonto på kreditsidan så kommer dessa båda fakturor att ta ut varandra.
I det andra fallet gör på samma sätt med den faktura som avser varan som kom i retur.
Okej, låter som en god lösning. Stort tack!
Följdfråga 1: Kreditfakturan är bara för min egen skull? Jag behöver väl inte förvirra kunden genom att skicka en kreditfaktura till denne?
Följdfråga 2: Vad gör jag med den fysiska (annullerade) fakturan som sitter här i min pärm för obetalda kundfakturor? Jag får ju enligt lag inte kasta bort den. Gissning: jag häftar ihop den med kreditfakturan och flytta till pärmen för betalda verifikationer?
/Klas
[quote="Klas Hjortstam" post=52049]Okej, låter som en god lösning. Stort tack!
Följdfråga 1: Kreditfakturan är bara för min egen skull? Jag behöver väl inte förvirra kunden genom att skicka en kreditfaktura till denne?
Följdfråga 2: Vad gör jag med den fysiska (annullerade) fakturan som sitter här i min pärm för obetalda kundfakturor? Jag får ju enligt lag inte kasta bort den. Gissning: jag häftar ihop den med kreditfakturan och flytta till pärmen för betalda verifikationer?
/Klas[/quote]
1. Om du gör riktigt rätt ska du skicka även kreditfakturan till kunden. Ifall kunden inte bokfört originalfakturan lär dock inget intresse av kreditfakturan finnas.
2. Den annullerade fakturan ska bokföras och den fysiska utgör verifikationsunderlag, det borde väl gå bra att häfta ihop den med kreditfakturan och bokföra båda i en gemensam verifikation.
Tack för att du tar dig tid att hjälpa en nybörjare!
1 - Okej, tack! Jag kan ju fråga kunden om hen behöver kreditfakturan.
2 - Den annullerade fakturan och "den fysiska fakturan" är ju en och samma faktura. Så jag förstår inte ditt svar riktigt.
Ytterligare följdfråga: Jag använder ju kontantmetoden, så jag bokför ju inte i nåt kundfordringskonto alls. Hur bokför jag då en kreditfaktura?
/Klas
Med den fysiska fakturan menar jag pappersutskriften (eller ev. elektronisk referens) för den faktura du annullerar, den ska utgöra verifikationsunderlaget och skulle då kunna häftas ihop med pappersutskriften för kreditfakturan så att båda fakturorna bokförs i samma verifikation.
När det gäller kundfordringskonto som du normalt inte använder (du borde dock använda det på fakturor som skapas innan årsskiftet och inbetalas efter årsskiftet), så skulle du få göra ett undantag i det här fallet och debet-bokföra originalfakturan mot kundfordringskontot och sedan kredit-bokföra kreditfakturan mot samma konto.
Aha, okej. Jag använder nästan uteslutande pappersfakturor. Skickar väldigt sällan elektroniska. Alltså är nästan alla mina fakturor "fysiska". Därav min förvirring.
Ang kundfordring - det låter ju som en fungerande metod. Har Skatteverket inget att invända mot att en företagare främst använder kontantmetoden men växlar till faktureringsmetoden ibland, t.ex. i ett sånt här fall? (Att jag ska bokföra fordringar vid bokslutet vet jag - jag menar under året i den löpande bokföringen)
/Klas
Det kan jag inte tänka mig skulle vara något problem, kontot skulle ju användas i ett specialfall för att bokföra en faktura som aldrig blir betald. Du kan ju så klart använda ett annat tillfälligt konto om du vill.
Jag har varit med om ett tillfälle då det här med ej utskickade kreditfakturor var på väg att ställa till ordentliga problem. Men då gällde det visserligen rätt stora belopp.
En leverantör skrev ut en faktura som skickades till kunden. Sen insåg leverantören att den här fakturan aldrig skulle komma att betalas så hon krediterade den i sina egna räkenskaper för att slippa betala in momsen vid bokslutet. Men nån kreditfaktura skickades aldrig till kunden.
Med följd att kunden hade alla möjligheter att dra av momsen eftersom denne bokförde enligt faktureringsmetoden.
Upplagt för ett klassiskt momsbedrägeri alltså.
Visserligen kan man aldrig vara säker på att motparten verkligen bokför sin fådda kreditfaktura, men gäller det lite större belopp så gäller det nog att se till så allt blir rätt.
I mitt fall har inte kunderna fått några fakturor alls i ett första skede. Fakturorna finns bara här. I det ena fallet för att jag accepterade annullering innan jag skickat varan (men fakturan fanns ju här i pärmen och jag får enligt lag inte kasta den). I det andra fallet för att varan+fakturan kom i retur till mig pga felaktig adress. Därmed torde väl möjligheten till momsbedrägeri vara noll?
/Klas
Bara som kommentarer till ovanstående;
Det är viktigt att höra med kunden ifall de vill ha en kreditfaktura skickad till sig. Har de hört av sig om att den faktura de fått är fel kan man passa på att fråga redan då. I praktiken sköts det på två olika sätt. Vissa kunder bokför fakturorna direkt de kommer och upptäcker/rättar fel efteråt, medan andra väljer att inte bokföra en felaktig faktura alls om de ser felet innan bokföringen sker.
I det första fallet måste kunden oftast få en kreditfaktura för att kunna rätta till bokföringen. I det andra fallet kan det ställa till problem ifall kunden får en kreditfaktura då de inte bokfört den första fakturan men kan råka bokföra kreditfakturan med resultatet att de i bokföringen får en fordran på leverantören.
Men notera att den som skickat fakturan måste göra en kreditfaktura (och i vissa fall kan det även vara ok att makulera fakturan istället)
Sedan skulle jag säga att själva användandet av ett konto för kundfordran som i fallet som diskuteras inte betyder att man tillämpar faktureringsmetoden. Så det är helt ok att använda den metoden som beskrevs tidigare.