Kontoplan, nybörjarfråga

52
Hej!

Jag sitter och knåpar på mitt livs första kontoplan. Jag har ingen erfarenhet alls och därmed svårt att överblicka hur kontona kommer att användas och vilka varianter som kommer att passa mig bäst. Funderar t.ex. över momskonton och undrar hur många jag ska ha. Det går ju att göra så:
Utgående moms 25% 2610
Utgående moms 12% 2620
Utgående moms 6% 2630
Utgående moms VMB 25% 2616
Utgående moms VMB 12% 2626
Utgående moms VMB 6% 2636
Men jag undrar om det går lika bra att ha bara två istället - ett för vanlig moms och ett för VMB. Vad är fördelarna med att ha sex konton resp bara två? Kan man rentav slå ihop alla sex till ett konto för all utgående moms?

Samma sak med dessa:
Försäljning 25% moms 3001
Försäljning 12% moms 3002
Försäljning 6% moms 3003
Momsfria intäkter 3100
Är det bättre att ha ett konto för alla momssatserna och ett för momsfritt? Eller bara ett konto för alltihop?

Jag tar tacksamt emot alla funderingar och rekommendationer från er som varit med ett tag!

/Klas
1485
251
Om vi börjar såhär.. Ska du bokföra i program eller på papper?
52
Program
1485
251
Du ska ta så många momskonton som behövs för din verksamhet, och det är ju då viktigt att du kopplar rätt kod till rätt konto, så du får en rättvisande momsrapport. Det är ju själva vitsen så att säga. Säljer du grejer med både 25 och 12 % moms, så ska du ha dom momskontona, så får du rätt siffra på rätt plats i momsrapporten. Annars får du allt i en klumpsumma och får ett elände när du ska momsdeklarera. Säljer du med VMB så ska du ha dom kontona, osv..
52
Tack för svar, jag misstänkte det var som du säger. Ja jag kommer använda alla momssatserna och VMB och momsfritt. /Klas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.