Ta med grejer in i nystartad EF

52
Jag har just startat enskild firma och har en del privata grejer jag ska ta med in i verksamheten. Inte varulager utan grejer att använda själv för att verksamheten ska fungera. Efter att ha läst lite i böckerna "Enskild Firma" och "Bokföring och bokslut i enskild firma" gör jag tre antaganden.

Antagande 1 - Det är dels förbrukningsvaror jag köpte strax innan firmastarten - dem tänker jag att jag inte ens bokför, utan drar av på NE-blanketten ruta R16 "Kostnader som inte bokförts men som ska dras av".

Antagande 2 - Dels är det inventarier vars värde understiger ett halvt basprisbelopp och därmed torde vara "förbrukningsinventarier". Jag tänker mig att jag helt enkelt bokför dem som kostnad under mitt första räkenskapsår.

Antagande 3 - Därmed behöver jag inte upprätta nån öppningsbalansräkning.

Min fråga är helt enkelt: har jag rätt i dessa tre antaganden?
1485
251
Om vi börjar från slutet, så tycker jag du kan sätta öppningsbalansen till noll, och sen sätter du in vissa varor som egen insättning. Det blir ju i princip ingen skillnad mot att sätta upp allting i en öppningsbalans, det egna kapitalet kommer att hamna på samma summa ändå, för nånstans måste ju grejerna komma ifrån och sätter du upp inventarier som en pluspost på övre halvan av balansräkningen, så får du ju sätta motsvarande minuspost på eget kapital. Men jag tycker det ser snyggare ut att börja från noll och sen boka in grejerna så som det faktiskt gått till. Sen när det gäller avdragen så vet jag att det står skrivet lite här och där att man ska sätta upp dom enbart i deklarationen som ett avdrag ink moms. Men då tycker jag man är onödigt snäll, och dessutom blir det missvisande. Missvisande på grund av att du då inte får med utgifterna i resultaträkningen. Startar du ett måleri och har köpt in 1000 liter färg innan företagsstarten och sen sätter igång och målar åt folk med den färgen, så kommer det ju bara att finnas inkomster i resultaträkningen, och inga utgifter för färg, vilket blir helt snett och även ger en felaktig balansräkning vid årsslutet. Onödigt snällt eftersom du då missar momsavdragen. Jag vet att det står i skrifter att man inte får dra av moms som gäller inköp innan företagsstarten, men det där gäller inte i praktiken. Däremot är det lite hårdare krav på att du kan visa att just dom här utgifterna är hänförliga till företaget, och att företaget är i ett uppbyggnadsskede. För ska man hårdra reglerna så får man egentligen inte göra avdrag för moms innan man haft sin första försäljning, men så finns det ett viktigt undantag, och det gäller då utgifter som man verkligen kan visa hör till uppstarten. Så jag brukar alltid samla alla kvitton som ligger på hög vis starten, och bokföra in dom som första verifikationerna i första momsperioden. Men man får vara beredd på kontroll. Så gå inte till överdrift när det gäller momsen.
52
Hej igen Ingvar, och tack för ännu ett kanonsvar! Får snart börja avlöna dig för din coachning. /Klas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.