När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har just startat enskild firma och har en del privata grejer jag ska ta med in i verksamheten. Inte varulager utan grejer att använda själv för att verksamheten ska fungera. Efter att ha läst lite i böckerna "Enskild Firma" och "Bokföring och bokslut i enskild firma" gör jag tre antaganden.
Antagande 1 - Det är dels förbrukningsvaror jag köpte strax innan firmastarten - dem tänker jag att jag inte ens bokför, utan drar av på NE-blanketten ruta R16 "Kostnader som inte bokförts men som ska dras av".
Antagande 2 - Dels är det inventarier vars värde understiger ett halvt basprisbelopp och därmed torde vara "förbrukningsinventarier". Jag tänker mig att jag helt enkelt bokför dem som kostnad under mitt första räkenskapsår.
Antagande 3 - Därmed behöver jag inte upprätta nån öppningsbalansräkning.
Min fråga är helt enkelt: har jag rätt i dessa tre antaganden?
Om vi börjar från slutet, så tycker jag du kan sätta öppningsbalansen till noll, och sen sätter du in vissa varor som egen insättning.
Det blir ju i princip ingen skillnad mot att sätta upp allting i en öppningsbalans, det egna kapitalet kommer att hamna på samma summa ändå, för nånstans måste ju grejerna komma ifrån och sätter du upp inventarier som en pluspost på övre halvan av balansräkningen, så får du ju sätta motsvarande minuspost på eget kapital.
Men jag tycker det ser snyggare ut att börja från noll och sen boka in grejerna så som det faktiskt gått till.
Sen när det gäller avdragen så vet jag att det står skrivet lite här och där att man ska sätta upp dom enbart i deklarationen som ett avdrag ink moms.
Men då tycker jag man är onödigt snäll, och dessutom blir det missvisande.
Missvisande på grund av att du då inte får med utgifterna i resultaträkningen. Startar du ett måleri och har köpt in 1000 liter färg innan företagsstarten och sen sätter igång och målar åt folk med den färgen, så kommer det ju bara att finnas inkomster i resultaträkningen, och inga utgifter för färg, vilket blir helt snett och även ger en felaktig balansräkning vid årsslutet.
Onödigt snällt eftersom du då missar momsavdragen. Jag vet att det står i skrifter att man inte får dra av moms som gäller inköp innan företagsstarten, men det där gäller inte i praktiken.
Däremot är det lite hårdare krav på att du kan visa att just dom här utgifterna är hänförliga till företaget, och att företaget är i ett uppbyggnadsskede.
För ska man hårdra reglerna så får man egentligen inte göra avdrag för moms innan man haft sin första försäljning, men så finns det ett viktigt undantag, och det gäller då utgifter som man verkligen kan visa hör till uppstarten.
Så jag brukar alltid samla alla kvitton som ligger på hög vis starten, och bokföra in dom som första verifikationerna i första momsperioden. Men man får vara beredd på kontroll. Så gå inte till överdrift när det gäller momsen.