Redovisning av egna uttag i förenklat årsbokslut?
Egentligen har jag bara intäkter från en enda uppdragsgivare i egenskap av frilansare och jag har mitt privatkonto, samt mitt företagskonto att ugå från. Från företagskontot gör jag månatliga överföringar på de intäkter jag fått in, och preliminärskatt och levndasomkostnader dras så från mitt privatkonto (INTE företagskontot) när jag väl fört över dessa från företagskontot.
För att hålla siffrorna enkla i exemplet:
I TILLGÅNGAR (Bank/1940) kvittas intäkterna mot SKULDER (Egna uttag/2013).
Totalt har det kanske bokförts 350 000 på Bank/1940, medan det längst ner i
kolumnen för Egna uttag (SKULDER) som jag gjort till mitt privatkonto står nu,
säg, -300 000 SEK. Detta innebär att firmans likviditet som jag förstår det nu ligger
på 50 000. Eller enklare: de egna uttag jag gjort på 300 000 till mitt privatkonto för
skatteinbetalningar och vanlig "lön" är vad jag som privatperson skulle vara skyldig företaget.
Resultaträkning för året, om vi utelämnar kostnader och bara tänker oss intäkter, skulle bli 350 000.
Hamnar då balansräkning på 50 000 jämnt på bokslutet?
Hur noterar jag de egna uttagen på det förenklade årsbokslutet? (www.skatteverket.se/privat/sjalvserv...)
1) Ska detta nedtecknas under någon av punkterna B13-B16 under skulder?
2) Noterar jag 50 000 under B9 för omsättningstillgångar?
Nedanstående länks sista stycke beskriver väl rätt bra vad jag gör.
mittforetag.com/insattningar-och...
Egentligen borde det här vara väldigt enkelt då jag de facto inte har några kostnader att tala om, med endast en enda uppdragsgivare. Allt online. Tacksam för input.