Ny på bokföring

6
Hej!
Jag är ny på det här med bokföring och tänkte därför höra om jag är på rätt spår. Nedan beskriver jag några affärshändelser. Företaget hyr ut ljud och ljusanläggningar

1 Jag gör en egen insättning på 18 000:- + inventarier till ett värde av 70 000:- som jag nu äger privat

2. Företaget hyr ut en ljudanläggning för 3000:-

3. Företaget köper inventarier för 21 000:- exkl moms som skall skrivas av på 5 år

Hur skulle ni bokföra dessa händelser?

De jag funderar mest på är ju avskrivningen och hur det påverkar resultatet och därmed beskattningen.

Om jag skriver av inventarierna på 5 år (20%) per år dvs 4200:-, blir då 4200:- kostnaden för det inventariet per år?

Om man skulle räkna ut resultatet efter dessa händelser skulle det då bli 88 000 (den egna insatsen) - 7200 = 4200 (inventarierna) + 3000 (uthyrningen)

= -80800 alltså underskott som följer med till nästa år ?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.