När måste man senast bokföra inköp?

3
Hej! Jag är ny här. Jag och en kompis har startat ett musikproduktionsbolag. Vi försöker sköta så mycket som möjliget själva och har skaffat Fortnox bokförings"program" om det nu heter så när man kör det online.

Det är ett Aktiebolag och vi bokför enligt bokslutsmetoden, men jag har inte riktigt förstått hur snabbt man måste bokföra inköp. Det har strulat en del med att komma igång med bokföringen, så det blir en del grejer som vi får fixa lite i efterhand.

Någon som har koll?
1069
139
Enligt bokföringslagen ska en affärshändelse bokföras löpande och så snart det kan ske. Så har man möjlighet att bokföra samma dag så ska man göra det. Sen är det knappast någon som kommer att kontrollera att ovanstående är uppfyllt. Det är ju dock en intressant tanke att just den här kontrollen är möjlig i och med användandet av ett molnprogram som Fortnox...
3
Tack för snabbt svar! "Så snart det kan ske" känns ju ganska flummigt. :) Men jag tänker så här, om vi säger att jag har bokfört här lite manuellt på papper först, och sen lägger in allt i Fortnox samtidigt, så blir det ju datumet som jag lägger in det där som det ser ut som att jag har bokfört det. Jag trodde nog att bokslutsmetoden innebar att man samlade ihop allt och sen la in det samtidigt, men så är det kanske inte.
1069
139
Bokslutsmetoden innebär att bokföring ska ske vid betalning av leverantörsfakturor resp inbetalning av kundfakturor. Motsatsen är faktureringsmetoden när bokföring ska ske när leverantörsfakturor emottas och kundfakturor skapas.
25
Vad jag förstått skall kontantaffärer (exkl parkeringskvitton etc) typ dagskassor etc bokföras senast dagen efter och övriga t.ex. mot faktura månadsvis men ... Tips. Köp vår DVD-kurs "Förstå (komplett) bokföring på 8 tim" så slipper ni alla ställa dessa och liknande frågor i framtiden. Vi säljer nämligen kunskap dvs oberoende. Se vår annons här hos företagande.se Mvh Svenska Saldosystem AB/Peter Reivall
1468
246
[quote="Zharlize" post=48722]Tack för snabbt svar! "Så snart det kan ske" känns ju ganska flummigt. :) Men jag tänker så här, om vi säger att jag har bokfört här lite manuellt på papper först, och sen lägger in allt i Fortnox samtidigt, så blir det ju datumet som jag lägger in det där som det ser ut som att jag har bokfört det. Jag trodde nog att bokslutsmetoden innebar att man samlade ihop allt och sen la in det samtidigt, men så är det kanske inte.[/quote] Bokslutsmetoden heter inte så för att man ska samla ihop allt och bokföra det precis vid bokslutet :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.