Semesterersättnig?

35
Vilka regler gäller vid semesterersättning?

Måste man betala det om man anställer en på timmar?
30
Vad jag har förstått så är det just då man ska göra det. [br] [br]Som anställd med månadslön har du rätt till 5 veckors betald semester. Under ett år arbetar man ung. 42 veckor. 5/42 = 12 %. [br] [br]Är du anställd med timlön kan du förstås inte få någon betald semester (åtminstone inte om antalet timmar du arbetar varierar från vecka till vecka). Istället för betald semester får du då semesterersättning, vilken uppgår till 12 % av den intjänade lönen. [br] [br]Observera att det här är vad jag har tänkt ut själv, så lita inte på det med 100 % säkerhet 8) .
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
507
1
Du har nog tänkt rätt Johan. Semesterersättning brukar ligga på mellan 12-13%. Det vanliga är att man betalar ut semesterersättningen grundat det du tjänat under perioden 1 april till 31 mars nästa år. Det förekommer också att man betalar semesterersättning månadsvis. Alltså manläger direkt på dessa procent på din lön. [br] [br]/Daniel
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
53
okej...det är så att jag har sommarjobbat i sommar, och då fått betalning i timlön..har ännu inte fått någon semesterersättning...kommer jag alltså få den efter 1:a april nästa år?
30
De gånger jag har slutat min anställning direkt efter sommaren har jag fått den tillsammans med min slutlön. [br] [br]Mitt senaste sommarjobb fortsatte jag däremot med som ett extraarbete och då betalades semesterersättningen ut i april/maj. [br] [br]Som danne skriver förekommer det att semestersättningen även betalas u månadsvis tillsammans med lönen. [br] [br]Du gör nog bäst i att fråga arbetsgivaren. Är det en mindre arbetsgivare kanske de inte ens är medvetna om att du är berättigad till semesterersättning. Det är också något jag varit med om...
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
35
Tack för era utförliga svar till en okunning! ;)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.