Sitter med bokföring i fortnox och funderar på moms på frakt

20
Hej!

Kom att tänka på en sak som jag inte är 100% på när det kommer till momsberäkning på intäkter.

När jag bokför i fornox från mitt plusgiro så slår jag in den summan jag fått insatt på mitt konto, dvs inklusive frakten.

Sedan har jag även bokfört dessa totala summor, dvs. försäljningspriset + frakt. Så momsen beräknas på denna totala summa. Är det fel gjort?

Skall inte frakten beräknas på försäljningspriset och inte försäljningspriset + fraktkostnad?;)
1324
4
Programmet gör väl helt riktigt. Frågan är om du gör riktigt. Du skall ju som fraktkostnad ange den kostnad du har [b]exkl moms[/b]. Och sedan lägger programmer på momsen. Sedan den moms som du betalt till fraktaren är ju bokförd som moms och den får du tillbaks från SKM. Och den moms som kunden betalar till dig betalar du ju till SKM. (allt i samband med momsredovisningen). Hans
20
Skriver jag till exempel in 375 sek i fortnox får jag en specifierad moms på 75 sek. Då skall det vara rätt? Dessa 375 kronorna har då 1 vara till ett försäljningspris på 327 kronor samt 48 sek i frakt inbakat.
1324
4
Japp. Antar att frakten kostar dig som företag 48:- + moms = 60:- Hans
20
I exemplet så utgick jag från "normalfrakt" som är 48 sek som oftast. 327+48 = 375 sek. Älskar försäljning och mycket annat som kommer med företagande men bokföringen är skittråkig. Farlig kombination. Men handlar väl bara om att repetera så det sitter.
20
Och Tack Hans!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.