Avregistrera firma/FrilansFinans

7
Jag sadlar nu om lite och kommer inte hålla just något lager utan sälja mot timpenning/provision. Dessutom har jag alltid varit irriterad på att vad det än gäller (akassa, sjukpenning mm mm...) så låter det "Har du enskild firma? Då gäller det inte dig!"

Så jag funderar lite på att avregistrera min firma och börja fakturera mina tjänster via tex frilansfinans? Såg att där kan man göra avdrag för resor vilken kommer vara min största kostnad.

Kommer sälja lite varor också, men det är småsummor det kommer röra sig om (kanske 20-30'/år). Det kan väl lika gärna gå under hobbyverksamhet?
207
3
Ja det kan nog gå som hobbyverksamhet. Taket för en sådan verksamhet ligger på 30 000SEK per år har jag för mig. Går du via Frilans Finans så behöver du inte detta bekymmer, du är egenanställd/anställd via dem. Dock så förlorar man en del om man går via Frilans Finans men samtidigt slipper du till stor del det administrativa och du är (klient)anställd hos Frilans Finans där du är konsult/-uppdragstagare gentemot kund där kunden i stället är din klient/uppdragsgivare. Jag gör så i dag till och från och om jag vore du så skulle jag nog göra så också. Men det är förstås en fråga som du själv får ta ställning till. -Lycka till hur du än gör! - smidigt - enkelt - mer tid - anställd mm. /Daniel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.