Hur bokföra kreditfaktura, enskild firma

4
Hej, detta är mitt första inlägg och jag hoppas att jag får lite hjälp med detta....

Jag har fått en kreditfaktura från en leverantör på en fraktkostnad på en faktura som jag ännu inte inte har betalat. Hur bokför jag detta? Kan jag helt enkelt dra av den krediterade från summan på ursprungsfakturan när jag betalar den eller hur ska jag göra? Jag bokför enligt kontantmetoden och kör Visma SPCS Enskild firma.

Tacksam för hjälp.
90
1
Hej och välkommen till forumet! Du bokför en kredit av lev faktura enl följande: 2440 Deb 2640 moms kre och kostnaden kre MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
4
Tack för ditt svar. Programmet jag bokför i har ju ingen kontoplan utan det är en konteringsguide som sköter detta åt mig. Det är på riktig basic-nivå. Leverantören gör ju inte en utbetalning till mig utan minskar ju bara min skuld till denne, mot ursprungsfakturan, med fraktkostnaden. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag har en faktura på 4570:- inkl. moms. Sen har jag fått en kreditfaktura, fem dagar senare, på fraktkostnaden 313:- inkl. moms. Min fråga är kort om jag kan minska urpsrungsfakturan med 313:- och bifoga kreditfakturan i min bokföring tillsammans med urprungsfakturan? På kreditfakturan framgår att den avser kredit av frakt på faktura xxxxxx. Skulle det funka?
90
1
Jag tycker att du ska lägga in både fakturan och även lägga in krediten. Sedan betalar du ut mellanskillnaden till leverantören. Då är du 100% tydlig med vad du gör. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
4
Hej på er! Jag har varit i kontakt med BFN och fått svar på min fråga där, jag bifogar svaret om det är någon annan som också vill veta. --- Hej Lars, Eftersom du bokför enligt kontantmetoden bokför du köpet först vid betalningen (nettot av fakturan och kreditfakturan) med fakturan och kreditfakturan som underlag. Med vänlig hälsning Ulla Stenfors
4
Hej, Också mitt första inlägg här, hittade precis denna tråd och har en fråga. Om man nu redan har bokfört kostnadsfakturan och betalt den och sedan får en kreditfaktura för att man återlämnat varor som inte behövdes, hur bokför man kreditfakturan i Visma Enskild firma? Skulle bli jättelycklig om någon kan hjälpa mig med det. Mvh. Susanne

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.