Köp av lagerbolag

640
9
Hej!

Funderar på att köpa ett så kallat lagerbolag. Alltså ett bolag utan något aktiekapital som jag sen pumpar in minst 25K i innan nästa bokslut. Det blir ju trassel annars som jag förstått det hela.

jag undrar hur kreditrating kommer att se ut efter nästa bokslut. Om vi utgår ifrån att jag kommer att bygga upp hela aktiekapitalet samt gå med lite vinst.

Kommer det som hänt året / åren innan påverka och kan man i så fall se till att köpa ett lagerbolag som inte varit misskött?

Hoppas på svar!

MVH

R
640
9
Hej! Tack Karl! Hmm, ja det verkar som om jag missförstått det hela. Jag är ute efter ett AB som jag kan "bygga upp" under kommande år så jag slipper slänga in 50K direkt. Finns kanske ingen lösning på detta :unsure: MVH R
3
Hej Robaino, Du har nog missförstått lagerbolag. Ett lagerbolag är ett nyregistrerat bolag som du köper av Standardbolag, Bolagspartner eller liknande. Köper du ett lagerbolag måste du sätta in hela aktiekapitalet, dvs 50 000 kr direkt vid köp. Det du letar efter är troligen någon form av begagnat bolag. Det kan du säkert hitta på blocket men jag tvivlar starkt på att du hittar något med bra kreditrating om aktiekapitalet redan är förbrukat.
3
Nej det är nog problem att hitta en laglig lösning på det. Visst kan du köpa ett begagnat bolag med förbrukat kapital men det är en väldigt riskabel lösning. Och kreditrankingen kommer som sagt inte vara bra. Du skulle ju kunna låna pengar privat, sätta in i bolaget och sedan amortera av privat men det kanske inte är det du är ute efter riktigt...
640
9
Hej! Nej pengarna går väl att lösa men tänkte man skulle kunna slippa :giggle Tack för svaren Karl! MVH R

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.