Nybörjare, bokföra reservdelar i verksamheten

1
Hej alla,

Jag har precis vågat starta eget och är ny nästintill helt ny med bokföringen.

Tanken är att jag ska reparera elektronikutrustning, datorer, telefoner etc och det jag undrar är hur jag ska bokföra inköp av reservdelar till detta. Delarna har ofta varierande värde ifrån 10:- upp till 500:-

Räcker det att bokföra alla inköp av delar mot konto 4051 och fakturera mot 3041 (försäljning tjänst? Jag vet att momsen ska konteras för sig, men behöver jag även redovisa vilka reservdelar som gått åt till varje specifikt arbete? Känns som att det kan bli väldigt rörigt i så fall då vissa arbeten inte använder några delar och andra en hel del?

Vore väldigt uppskattat om någon kunnig kunde ge mig någon hint om detta.


Tackar på förhand! 🙂 /Alexander
22
Hej, det räcker att du bokför som du har skrivit. Vilka delar du använt specificerar du på kvittot till kunden men varje del som sådan skall inte bokföras mot ett konto i bokföringen. /Ewa
ekpresenter

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.