När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har nyligen startat en städfirma (enskild firma). Det var ganska mycket att tänka på så nu äntligen när allt är i ordning så är det dags för bokföringen. Trodde att det var rätt enkelt från början men krångligt som fan.
Jag har valt fakturametoden och kvartalsvis momsredovisning. Har inte köpt någon bokföringsprogram. Jag laddade ner gratisprogrammet SCHYSSTA C plus.
Räcker den till mitt företag?
Jag jobbar med RUT avdrag också men i programmet så finns det inte så många Bas KONTO (underkategorier).
Finns det någon som använder SCHYSSTA C?
Nu till mina frågor
EX.1 Jag har köpt material till företaget från egen ficka. Då har jag gjort:
2010 eget kapital -12500:-
4000 inköp +10000
2640 ingående moms +2500
EX.2 Jag har utfört en städning med rutavdrag men eftersom det inte finns underkategorier i SCHYSSTA C bas konto så skrev jag:
1500 Kundfordr +1250:-
3000 Intäkter -1000
2610 utgående moms 250:-
Detta skrev jag när jag skickade iväg fakturan men kunden skall ju bara betala halva beloppet så hur ska jag göra resten?
Och nu till en annan fråga.
Har fått mina första räkningar (hemsidafaktura, Tel.faktura, etc)
Hur ska jag bokföra dom ? Direkt när jag får fakturan hem? efter jag betalt det?
Måste jag bokföra i fakturadatum ordning?
Hoppas det finns någon som kan förklara det till mig på enkelt sett.
Tack på förhand
Jag kan ju inte SCHYSSTA C så där kan jag inte uttala mig.
Men sedan inköp 1. ser väl OK ut. Förutom att man skall lära bort +-
i bokföringen
Så det torde bli.
2010 eget kapital Kredit 12500:-
4000 inköp Debit 10000:-
2640 ingående moms Debit 2500:-
Sedan din första faktura ser ju OK ut.
Du får ju dock notera på fakturan en extra rad där der står RUT avdrag på halva summan. Men bokföringsmässigt är det OK.
1500 Kundfordr Debit 1250:-
3000 Intäkter Kredit 1000:-
2610 utg moms Kredit 250:-
Sedan när kunden betalar (ex till ditt bankgiro 1930)
1500 Kundford Kredit 625:-
1930 Bankkonto Debit 625:-
Och när skm sedan betalar
1500 Kundford Kredit 625:-
1930 Bankkonto Debit 625:-
Sedan det sista med fakturorna. Du har ju valt fakturametoden så då skall det bokföras i 2 steg.
1. När den kommer (ex teleräkningen)
2440 lev.skuld Kredit 1000:-
6212 mobil Debit 800:-
2640 ingående moms Debit 200:-
2. och när du betalar
2440 lev.skuld Debit 1000:-
1930 bank Kredit 1000:-
Hans
Tack så jättemycket Hans. Jag uppskattar det... Det börjar gå upp ett ljus för mig nu :)
Det står + och - på SCHYSSTA C, det var därför jag skrev så :)
Hur viktigt är det att bokföra i datumordning med räkningar som skall betalas? t.ex, kan jag bokföra en tele räkning idag och sen komma på att försäkrings räkringen hade kommit innan. kan man bokföra den efter tele räkningen? Eller kan man lägga alla i en hög och bokföra dom samma dag som man betalar allt?
Där finns inte så många olika konton på det programmet. T.ex 6212 finns inte med. Det finns:
1000 IM ANL.TILLG
1110 BYGGNADER
1130 MARK
1150 MARKANL
1220 INVENTARIER
1300 ÖVR ANL.TILLG
1400 VARULAGER
1500 KUNDFORDR
1600 ÖVR FORDR
1910 KASSA
1920 BANK
2010 EGET KAPITAL
2050 AVS EXP.FOND
2060 ERSÄTTN.FOND
2070 SKOGSKONTO
2080 PER.FONDER
2330 CHECKR.KREDIT
2390 ÖVR LÅNESKULD
2440 LEV.SKULDER
2510 SKATTESKULD
2610 UTGÅENDE MOMS
2620 UTG MOMS RED1
2630 UTG MOMS RED2
2640 INGÅENDE MOMS
2650 MOMSREDOVISN
2900 ÖVR SKULDER
3000 INTÄKTER
3100 MOMSFRIA INT
3200 BIL & BOSTAD
3740 ÖRESUTJÄMNING
4000 INKÖP
6900 ÖVR KOSTNADER
7000 PERSONALKOSTN
7700 NEDSKRIVNING
7810 AVS IMMAT
7820 AVS FASTIGHET
7830 AVS INVENT
8310 RÄNTEINTÄKT
8410 RÄNTEKOSTNAD
Räcker det för min verksamhet??
Den kontoplanen var väl lite för enkel. I princip kommer ju allt förutom varor och matrila att hamna på 6900 övriga kostnader. Och så skulle iallafall inte jag vilja ha det. Man har ju ingen aning om vad kostnaderna gått i slutet av året.
Sedan om det skulle bli några dagars hit och dit i bokföringen så lär väl ingen bry sig. Sedan vet jag ju inte om SCHYSSTA C klara att lägga i ur datumordning. Ex ver 6 är den 19 maj och 7 kanske den 15 för jag tycker man skall lägga rätt datum. Se bara till att det blir rätt momsperiod på dina bokningar Men bokföringslagen säger ju att man skall bokföra inom rimlig tid så att göra det i en hög en gång per månad är nog lite för sällan.
Hans
Tack Hans.
Jag har lyckats klura ut det där med kontoplan. Man kan tydligen lägga till konto manuellt ;)Jag ska redovisa momsen kvartalsvis o jag startade företaget 24 april. Jag antar att jag ska redovisa momsen 12 juli. Där finns så mycket information man ska få in i huvudet när man startar företag, så jag hoppas att jag inte missar något. ska man redovisa inkomst också? har för mig att jag valde 1 gång i månaden, men det lär komma hem något brev antar jag.
Hej,
Det kan bli både kostsamt och tidskrävande om du gör fel. Om du har några 1000 kr över föreslår jag absolut att vänder dig till en redovisningskonsult. Som företagare brukar det ge mer att fokusera på marknadsföring och försäljning istället.
MVH Billy
www.affelin.se
Skattedeklarationen för dom anställda (dvs inte dig själv) skall ju skickas varje månad. Och den skall in den 12 i månaden efter perioden. Så för maj skall den alltså in den 12 juni.
Vad gäller momsen så skall den in senast en månad och 12 dagar efter periodens slut. Så för mars-juni skall den in den 12 aug. Sedan är ju januari (gäller ju inte kvartalsmoms då den inte lämnas i januari) och augusti flyttad till den 17 då det är perioder man har semester/ledigheter.
Och sedan är det ju en smakfråga detta med ven som bokför. Oberoende om man lämnar bort eller gör det själv bör man ju dock förstå vad som händer då man är ansvarig för felen även om en extern "expert" gjort det hela.
Hans
Tips, låt någon annan sköta bokföringen! Det bästa jag gjorde var att använda PE accounting som gjorde mitt liv mkt enklare så att jag kunde fokusera på att tjäna pengar istället. De tar hand om löner och såå mycket annat. Nedan hittar du deras uppgifter. Boka in en lunch så kan dom berätta mer!
http://www.accounting.pe/
http://www.stadmyra.se/stadfirma-i-norsjo
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.