Äga och hyra ut mindre hyreshus - företagsform, skatt m.m.

2
Först lite info:

Jag har ingen arbetsgivare idag men har en enskild firma (FIRMA A) som sysslar med litterärt och konstnärlig verksamhet. Jag beräknar att FIRMA A kommer ha ett resultat på ca. 0kr för år 1, och ca.200.000 före skatt per år för år 2, 3, 4, och 5.

Med sparpengar från en tidigare anställning vill jag starta en ny firma som sysslar med uthyrning av mindre hyreshus (FIRMA B). Jag beräknar att FIRMA B kommer ha ett resultat som liknar följande:
År 1: 150.000 före skatt
År 2: 150.000 före skatt
År 3: 300.000 före skatt
År 4: 300.000 före skatt
År 5: 500.000 före skatt

Min idé är att leva på inkomsten från FIRMA A och behålla all vinst från FIRMA B i bolaget de första 5 åren och använda de för att investera i flera fastigheter. Tanken är att hyra ut fastigheterna för att generera positivt kassaflöde och inte köp och sälj för snabb kapitalvinst.

Fråga 1: Det jag funderar på är om det vore bäst ur ett skattemässigt perspektiv att börja FIRMA B som enskild firma, eller som AB?

Fråga 2: Hur fungerar det med periodiseringsfonder och expansionsfonder i EF och AB och vilket företagsform skulle betala minst skatt i den här situationen?

Fråga 3: Jag har läst att det kan vara fördelaktig att börja både EF och AB och undrar om detta skulle passa bra i min situation? http://newsroom.blinfo.se/enskild-firma-eller-aktiebolag-%E2%80%93-eller-bade-och-20110129/

Mina tankar hittills är man skulle kunna börja FIRMA B som EF, och samtidigt starta en tredje firma, FIRMA C som AB för att då kunna så småningom överföra tillgångar från FIRMA B till FIRMA C för att kunna utnyttja låga skatter på utdelningar (ackumulerad på 127.750 per år). Eller låter detta överkomplicerad? Är det kanske lika bra att starta FIRMA B som AB från dag 1?

Fråga 4: Om man skulle överför en fastighet mellan EF och AB, skulle AB:et vara pliktad att betala 4,25% i lagfart? (I tillägg till det 1,5% i lagfart EF:an betalade när den först köpte fastigheten)

Fråga 5: Är det något fördel om AB:et äger fastigheten och EF:an fakturerar AB:et för "fastighetsförvaltning- och andra administrativa tjänster"?

Tackar på förhand för tips, råd och svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.