Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 14 år sedan
Medlem
44
1

Handlade, glömde ta kvittot


Hej!

Nu är det så att jag handlade med företagskortet igår kväll på restaurang då jag var ute och åt med en kollega, jag glömde dessvärre ta kvittot eftersom jag stressade iväg mig....

Hur blir detta ? problem? Kan ju inte lämna kvitto till revisor så hon bokför detta nämligen...

Tacksam för hjälp

mvh

A
MVH ASLAN
Toppskribent
2066
22
Två alternativ.
1) Gå/ring till restaurangen och be om ett kvitto (de är också bokföringsskyldiga och har naturligtvis kvar det/kan plocka fram det, även om det ibland är krångligt med många gäster)
2) Skriv en förklaring och summan på en lapp som du lämnar i stället för kvittot. Personen som bokför åt dig kommer antingen bara bokföra det och strunta i att det inte är korrekt eller bokföra det som en ej avdragsgill kostnad - beroende på hur noga de är.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Medlem
44
1
Hej!

Tack för svar.

Jag får nog skriva det på en lapp istället, det är en såpass stor restaurang så jag tror nog orsakar problem om jag skulle tillbaka och be om den.

Mvh
MVH ASLAN
Flitig skribent
589
2
Tror i och för sig att ofta är lättare att få ut en kopia på kvittot hos en stor restaurang.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.