När ska man fakturera (tidsperspektiv)?

5
På skatteverket.se står det följande kring när man ska fakturera:

"Fakturor som gäller bygg- och anläggningstjänster ska du utfärda inom två kalendermånader efter den månad du utförde tjänsterna. Andra fakturor utfärdar du enligt god affärssed för den aktuella branschen."

Arbetar inte med bygg- och anläggningstjänser. Mina kunder, som enbart är företag, bryr sig inte så mycket om när i tiden jag fakturerar, därav vet jag inte riktig vad som kan anses som god affärssed för den aktuella branschen. Anser att skatteverkets information kring detta är mycket undermålig när de uttrycker sig på det här sättet. Jag är inte ens säker på om två kalendermånader som anges för bygg och anläggninstjänster ses som lång tid av skatteverket och om de anser att god affärssed generellt för andra branscher är kortare eller längre tid. Någon som vet mer om detta?

(http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/faktureringsregler/narmastedufakturera.4.58d555751259e4d66168000403.html)
632
3
Hej, Det beror lite på vad det är du säljer. Men säljer du tjänster så anses det inte särskilt bra att fakturera mars månads arbete 31 mars, och sedan fakturera april och maj månads arbete den 1 juni. Det handlar helt enkelt om sunt förnuft. I fallet ovan så skjuter du ju upp momsen tex.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.