Hur bokför man avdraget för ökade levnadskostnader?

22
Hej

Jag har en enskild firma och var under en veckas tid på en annan ort och arbetade.

Jag såg på skatterverkets hemsida att man kan göra avdrag för ökade levnadskostnader och för logi.

Jag bodde hos mina släktingar och tänkte att jag borde kunna göra schablonavdraget på logi(105kr)?

Så har jag fattat rätt att jag kan göra avdrag på 315 kr per dag?

Hur bokför jag sedan detta?

Från skatteverkets hemsida:
För resa i Sverige har du rätt till schablonavdrag för merutgifter för måltider och småutgifter med 210 kronor för hel dag och 105 kronor för halv dag. För resa utomlands gäller i motsvarande fall att du har rätt att göra avdrag med ett helt respektive ett halvt normalbelopp.

Utgifter för logi
Om du haft utgifter för nattlogi, t.ex. hotellkostnader, har du rätt att göra avdrag med det faktiska beloppet i din inkomstdeklaration. om du haft utgifter för logi men inte kan visa storleken av dem får du göra ett schablonavdrag med 105 kronor (ett halvt maximibelopp) per natt.

Tack på förhand för svar.
Martin
2360
49
Det här med schablonbelopp är en välsignelse i många fall när man varit ute på jobb men kanske fått möjlighet att bo hos någon. Det är ju ofta inte gratis utan man har kanske med sig mat eller annat som vängåva. Vi börjar så smått få lite mänskligare även för småföretagare men det var inte så länge sedan det skedde. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1074
139
Du bokför det lämpligen som resekostnader, kontogrupp 58. I baskontoplanen finns t.ex. kontot 5831 för kost och logi i Sverige.
22
Du får ursäkta men jag är ny på bokföring. Vilka konton krediterar och debiterar jag? Eftersom att det är ett schablonavdrag finns det ju inga egentliga utgifter. Vad är verifikationen på detta?
1074
139
Om du t.ex. jobbat på annan ort i två dagar så konterar du: Debet 5831 Kost och logi Sverige.....420 kr Kredit 2018 Egna insättningar.........420 kr Som verifikation skriver du ett papper där det framgår var du varit, vad du gjort samt tidsperiod (resans starttidpunkt och sluttidpunkt). Eventuellt har du haft resekostnader också (biljetter eller egen bil) och dessa bör du då även bokföra.
22
Okej så det bokförs som egen insättning. Tack så mycket för svaret! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.