Hur räknar jag ut vad jag behöver dra in under ett år?

53
1
Hej alla trevliga forummedlemmar! 🙂

Jag har börjat sondera terrängen kring att starta eget företag. Är på gång med marknadsanalys, affärsplan, samt läser in mig på ekonomi och marknadsföring. Jag kommer att jobba som miljökonsult med fokus på att hjälpa kommuner och företag i deras miljöstrategiska arbete. Jag räknar med att göra ca 6-10 jobb åt olika kommuner/företag första året (workshopsledare, utredningar, processledning, projektledning, styrdokument etc).

Om jag har som ambition att ha en månadsinkomst på 20 000kr (netto, dvs. det jag plockar ut) är nu min fråga vad jag måste dra in på ett år?

Kostnader:

Kontor (15 000kr)
Jobbar hemifrån första året och behöver köpa in skrivbord, skrivare och kontorsstol. Blir förmodligen en hyfsat hög telefonräkning.

Marknadsföring (20 000kr)
Deltagande på minst ett större event, monterhyra (kommer iofs att kunna hålla föredrag och därmed få rabbat på montern), deltagande och minglande på minst 1-2 större miljöevent (företagsfrukost eller gröna mässor), visitkort, broschyr, ev. en rollup, hjälp av layoutföretag, representationslunch etc.

Resor (35 000kr)
Resor kopplat till jobb (marknad över stora delar av sverige), resor kopplat till kundbesök.

Extra lägenhet (30 000kr)
Eftersom min marknad är uppdelad mellan två län som ligger långt ifrån varandra (norrland vs skåne) kommer jag försöka hitta ett billigt boende i ena delen av landet, medan jag har min bas och fasta boende i andra delen. Det handlar om någon form av enkelt rum för maximalt 2500kr/månad.

Hjälp med bokföring och redovisning (35 000kr)
Googlade lite och gissar att 35 000kr (inkl. moms) borde vara rimligt för att få helhetspaketlösning med bokföring och redovisning. Jag räknar med att jag har ganska få verifikat (ca 40-50st).

Lönekostnad (240 000kr)
Har som ambition att plocka ut ca 20 0000kr (netto) varje månad.

Jag läste lite i Björn Lindéns bok "Starta och driva företag". Enligt den modell som boken föreslår bör jag räkna på följande sätt:

Inkomstskatt och egenavgifter innebär att jag har en ca 50% marginalskatt på inkomsterna. Det innebär att jag måste tjäna 480000kr enbart för att täcka upp lönekostnaden.

Det ger beräkningen:
480000kr + 15 000kr (kontor) + 20 000kr (marknadsföring) + 35 000kr (resor)+ 30 000kr (extra boende) + 35 000kr (bokföring och redovisning) = 615 000kr

Stämmer denna beräkning något sånär?

Tacksam för svar och synpunkter!
1324
4
Nu talar du ju inte om hur gammal du är och då egenavgiften skiljer för unga under 26 och äldre så blir det lite olika skatt. Sedan är kanske 50% i skatt lite högt (om man inte tar hänsyn till momsen som du ju får ta separat). Sedan tycker jag ju dessutom att du skall tänka på ålderdomen och som anställd hade företaget antagligen satt av 5% av kanske 20 000:- i avtalspension. Plus du behöver kanske lite försäkringar. Så kanske dom 480 000:- inte blir helt fel för en 26+. Hans
1324
4
Jag brukar räkna på ett litet annat sätt. Du säger att du vill ha ut 20 000:- per månad året runt. Det motsvarar en lön på ett vanligt arbete på ca 26500:- före skatten. Och min regel är då att man skall dra in 1,65 gånger den lönen och det under 10,5 månad per år (resten har man ju semester eller helger och då drar företaget inte in så mycket). Så 26500*1,65*10,5 = 160 000:- Dessa 1,65 skall då täcka motsvarande skatter, egenavgifter, lite adminkostnader på några tusen (för mig är bokföringen ett program på max 1000:- ) , en dator med normal konfig, kanske en enkel försäkring och sedan avsättningar till motsvarande avtalspension. Hans
53
1
Tack för Svar Hans! Kan tillägga att jag är 33 år. Bra tips om pensionssparande. Får lägga till det i kalkylen. Gällande momsen så ska jag kolla lite mer på vad som är avdragsgillt av de kostnader jag har. Du får ursäkta en dum fråga, men borde inte din beräkning bli: 26500*1,65*10,5 = 459 112kr ? Det är i så fall ganska nära mina 480 000kr. Eller har jag missat något? Tack på förhand!
632
3
Jag tror Hans slog lite fel? Men han menar också (tror jag) att dessa 459 112 kr ska täcka lönen du vill ha. Inget annat. Så de kostnader som du har, bör du lägga till, och lättast är för övrigt att räkna dina kostnader utan moms, eftersom de är avdragsgilla. Tänk också på att du måste betala förmån på lägenheten om du har möjlighet (spelar ingen roll om du faktiskt gör det) att nyttja den privat. De 1,65 kan du tänka att det motsvarar ungefär förljande: 1 = Din bruttolön ca 0,30 = Dina egenavgifter ca 0,17 = Semesterersättning inkl egenavgifter (1,5 månad du inte jobbar enligt beräkningen) ca 0,07 = Försäkringar eventuell pension Mer pension än så är ju dock inte fel... Bara så att du får en liten aning..
1324
4
Det skulle ju stått 460 000:- som ni nog förstod. Så dom är ju ganska nära dina 480 000:- men då har du ju med pensionen. Och sedan detta med momsen. Allt du tjänar skall du ju lägga moms på. Och allt du handlar betalar du moms för. Men vi som pratar företagsekonomi pratar alltid pengar exkl moms. Anledningen är att all moms som kunderna betalar till dig skall du skicka till skattemyndigheten. Och all moms som du betalar för det du handlar betalar skattemyndigheten tillbaks till dig. Du förmedlar bara det hela. Hans
1324
4
[quote="krjh" post=42531] De 1,65 kan du tänka att det motsvarar ungefär förljande: 1 = Din bruttolön ca 0,30 = Dina egenavgifter ca 0,17 = Semesterersättning inkl egenavgifter (1,5 månad du inte jobbar enligt beräkningen) ca 0,07 = Försäkringar eventuell pension Mer pension än så är ju dock inte fel... [/quote] det blir ju 1,54 men sedan skall man ju ha lite för standardutgifter typ dator, bokföringsprogram osv. Och sist en liten extra täckning för att kunden slipper dom 14 karensdagarna som han haft om du vore anställd. Får väl se om vi får tillbaks 1 karensdag (idag är det ju 7 som bäst) från 2013. Det verkar ju som om regeringen förstått att dom gjort en blunder. Hans
53
1
[quote="hfohrman" post=42533]Det skulle ju stått 460 000:- som ni nog förstod. Så dom är ju ganska nära dina 480 000:- men då har du ju med pensionen. Och sedan detta med momsen. Allt du tjänar skall du ju lägga moms på. Och allt du handlar betalar du moms för. Men vi som pratar företagsekonomi pratar alltid pengar exkl moms. Anledningen är att all moms som kunderna betalar till dig skall du skicka till skattemyndigheten. Och all moms som du betalar för det du handlar betalar skattemyndigheten tillbaks till dig. Du förmedlar bara det hela. Hans[/quote] När man ser till momsen så lägger jag alltså på den på försäljningen, där jag sedan får kvitta en viss del av momsen jag betalar in från mina kostnader (avdragsillt). Om jag utgår från min tidigare kalkyl där jag behöver få in 615 000kr genom jobb (exkl. moms): Momsen på 615 000kr är [b]153 000kr[/b] [i](Vill minnas jag läste att man kan dividera momsfritt belopp med 0,8 för att få fram vad belopp inkl. moms blir. I mitt fall 615 000/0,8 =768 000kr. Moms= 153 000kr). [/i] Jag har inte gått igenom vad som är [u]avdragsgillt [/u]i mina utgifter, men om vi uppskattningsvis, mellan tummen och pekfingret, säger att det är 30 000kr så ger det följande beräkning: Moms att betala in: 153 000kr (utgående) - 30 000kr (ingående) = 123 000kr. 615 000kr + 123 000kr = [b]738 000kr[/b] Jag måste således räkna med att kamma hem 738 000kr det första året. Stämmer det någotsånär?
632
3
Alltså, angënde momsen så tänker du fel. Momsen är ingen kostnad eller intäkt, det handlar för din del bara om att låna eller låna ut lite pengar till staten under en period. Du räknar såhär: Intäkter (exkl moms) - kostnader (exkl moms) Ex: Fakturerat 615 000 Kontor -15 000 Marknadsföring -20 000 Extra lägenhet -30 000 Resor - 35 000 Redovisning -35 000 Vinst 480 000 kr. Detta ska räcka till din lön. Ungefär hälften av detta kan du få ut nettopengar, dvs 20 000 kr. Angående momsen så kommer du troligen behöva betala in lite moms, men det är inget som du ska fakturera för att täcka, det handlar bara om hur pengarna rör sig.
53
1
Jag har bevisligen inte förstått det här med momsen :-[ Jag kollade i lite papper från [b]skatteverkets[/b] hemsida. Där står det att jag som enskild firma betalar preliminärskatt och där kan välja om momsen ingår. Preliminärskatten består i så fall av [u]egenavgift[/u], [u]inkomstskatt [/u]och [u]moms[/u]. Jag hoppas ni har tålamod med mig för nu snurrar jag förmodligen till allt ännu mer :( , men i ett försök att förstå det här med momsen bättre så tänkt jag försöka göra en annan beräkning (med utgångspunkt från skatteverkets papper). Alla siffror är samma som i mitt första inlägg. [b]INTÄKT [/b] (615 000kr) Försäljning = 615 000kr (492 000kr + 123 000kr moms) [b]KOSTNADER: [/b] = (135 000kr) Resor = 35 000kr (flyg till kunder i andra delar av Sverige, samt buss/tåg); 33 000 exkl moms (6%) Kontor = 15 000kr (Ny skrivare, kontorstol, skrivbord); 12 000kr exkl. moms (25%) Marknadsföring = 20 000kr (Konferensdeltagaravgifter, monter, visitkort, rollups etc); 16 000kr exkl moms (25%) Redovisning = 35 000kr (hjälp av konsult för bokföring); 28 000kr exkl moms (25%) Extra lägenhet = 30 000kr (om jag förstått momsreglerna så får jag inte dra av ingående moms på kostnader för stadigvarande bostad) Totalt: 119 000kr inkl. 16 000kr moms [b]MOMS: [/b](107 000kr) Ingående moms = 2 000kr (resor) + 3 000kr (kontor) + 4 000kr (marknadsföring) + 7 000kr (redovisning) = 16 000kr Utgående moms = 123 000kr 123 000kr-16 000kr = 107 000kr [b]RESULTAT:[/b] (373 000kr) 492 000kr (inkomster exkl. moms) – 119 000kr (utgifter exkl. moms) = 373 000kr [b]EGENAVGIFTER:[/b] (112 000kr) 0,30 x 373 000kr = 112 000kr [b]VINST:[/b] (261 000kr) 373 000kr – 112 000kr = 261 000kr [b]INKOMSTSKATT:[/b] (78 000kr) (30%): 261 000kr x 0,3 = 78 000kr [b]PREL.SKATT:[/b] (297 000kr) 112 000kr (egenavgifter) + 107 000kr (moms) + 78 000 (inkomstskatt) = 297 000kr [u]Vad jag får ut i rena pengar:[/u] 615 000kr (intäkt) – 297 000kr (prel.skatt) – 135 000kr (kostnader) = [b]183 000kr[/b] (min lön, efter kostnader och prel.skatt) Det innebär att jag bara får ut ca 15 000kr månad i rena pengar? (183 000kr /12 månader = 15 250kr) Om jag skall få ut 20 000kr måste jag dra in mer än 615 000kr?? Tack på förhand för era svar!
1324
4
Givetvis skall dina kunder betala moms till dig. Men vi företagare [b]räknar[/b] aldrig pengar inkl moms utan exkl moms för att all moms som man drar in skall till skatteverket och all moms man lägger ut får man tillbaks. Men eftersom det är samma sak för företagskunder att dom får tillbaks all moms dom betalar till dig så brukar man i offerter prata priser exkl moms. Dom kunder som inte kan dra av momsen är privatpersoner. Där skall man alltid offerera inkl moms. Till gråzonen emellan (som kommuner, landsting, vårdföretag och föreningar) offererar man oftast exkl moms men här är det viktigt att man anger det i offerten. Sedan skall ju momsen betalas till staten på något sätt. Och det kan man göra månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. I det sista fallet skall man altså beräkna ett ungefär som åker med i f-skatten. Jag rekommenderar dock kvartalsvis för då betalar du det verkliga momsen när du betalar, Dessutom kanske man får tillbaks moms i början då utgifterna ibland är högre än inkomsterna. Och sist så tvingar det en att se till att bokföringen hänger med åtminstone var tredje månad. Men som sagt. Man räknar altså alltid exkl moms (budget osv). Om man sedan har årsmoms så gör man en separat uträkning av denna för sin f-skatt. Men det rekommenderar jag inte. Hans
1324
4
Gjorde om din beräkning till företagarvis. (med reservation för mina felräkningar) INTÄKT (492 000kr) Försäljning = 492 000kr + 123 000kr moms KOSTNADER: = (119 000kr) Resor = 33 000kr (flyg till kunder i andra delar av Sverige, samt buss/tåg); 2000:- i moms (6%) Kontor = 12 000kr (Ny skrivare, kontorstol, skrivbord); 3000:- kr i. moms (25%) Marknadsföring = 16 000kr (Konferensdeltagaravgifter, monter, visitkort, rollups etc); 4 000kr i moms (25%) Redovisning = 28 000kr (hjälp av konsult för bokföring); 7 000 kr i moms (25%) Extra lägenhet = 30 000kr (om jag förstått momsreglerna så får jag inte dra av ingående moms på kostnader för stadigvarande bostad) Totalt: 119 000kr plus. 16 000kr moms MOMS: (107 000kr) Ingående moms = 2 000kr (resor) + 3 000kr (kontor) + 4 000kr (marknadsföring) + 7 000kr (redovisning) = 16 000kr Utgående moms = 123 000kr 123 000kr-16 000kr = 107 000kr Denna betalar du var tredje månad när du redovisat din kvartalsmoms tycker jag. RESULTAT: (373 000kr) 492 000kr (inkomster exkl. moms) – 119 000kr (utgifter exkl. moms) = 373 000kr Företagets beskattningsbara vinst efter avdrag av schablonavdrag. (denna sätter jag numer till 22,5% (vid 7 dagars karens) även om man kan sätta den till 25% men då blir det bara felaktigheter som skall justerat nästföljande år. ) 373 000:- * 0,775 = 289 000:- EGENAVGIFTER: (74000kr) 0,2897 x 289 000kr = 84000 kr Här finns för 2011 sedan ett avdrag på 10000:- som jag tror finns kvar 2012 också. Så då blir det bara 74 000:- INKOMSTSKATT: (67 000kr) (30%): 287 000kr x 0,3 = 86 000kr denna siffra är sedan ganska mycket för hög då vi har grundavdrag och Borgs älskling jobbskatteavdraget (dom 4 eller är det 5??). Sedan inverkar ju om du har andra inkomster vid sidan om. Men vid en ren företagsinkomst blir det med 32:135 i kommunalskatt (GBG utan kyrkan men med begravningsavgift och med 2011 års beräkning då skm inte lagt ut 2012 än. ) Så det blir 67 000:- PREL.SKATT: (140 000kr) 74 000 (egenavgifter) + 67000 (inkomstskatt) = 141 000kr Dessutom betalar du momsen som prelskatt eller kvartalsvis. Vad jag får ut i rena pengar: 492 000kr (intäkt) – 141 000kr (prel.skatt) – 119 000kr (kostnader) = 232 000kr (min lön, efter kostnader och prel.skatt) Det innebär att jag bara får ut ca 19 333kr månad i rena pengar? (232 000kr /12 månader = 19 333kr) Om jag skall få ut 20 000kr måste jag dra in lite mer än 492 000kr plus moms?? Eller se till att du köper bokföringen till ett mer normalt pris som kanske 15 000:- Ja det var en liten beräkning i företagets värld och hur vi pratar. Att ex gå till banken och prata på annat vis så blir man nog hemskickad för att läsa sin läxa innan man ex får låna. Hans
53
1
Tack för utförligt svar Hans. Jag tror jag börjar förstå momsen lite bättre. När det gäller mina kunder så är det "Gråzonen", dvs. kommuner, landsting, regioner, länsstyrelser, verk, myndigheter etc. (offentlig sektor). Tack även för dina beräkningar! Har klippt och klistrat in dem i ett worddok så jag kan jobba vidare med kalkylen. Kanske återkommer med någon fråga lite längre fram. Just nu är det marknadsanalys och uppringning till kommuner som tar mestadels av fritiden :-[ Mvh Andreas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.