Hur rÀknar jag ut vad jag behöver dra in under ett Är?

53
1
Hej alla trevliga forummedlemmar! 🙂

Jag har börjat sondera terrĂ€ngen kring att starta eget företag. Är pĂ„ gĂ„ng med marknadsanalys, affĂ€rsplan, samt lĂ€ser in mig pĂ„ ekonomi och marknadsföring. Jag kommer att jobba som miljökonsult med fokus pĂ„ att hjĂ€lpa kommuner och företag i deras miljöstrategiska arbete. Jag rĂ€knar med att göra ca 6-10 jobb Ă„t olika kommuner/företag första Ă„ret (workshopsledare, utredningar, processledning, projektledning, styrdokument etc).

Om jag har som ambition att ha en mÄnadsinkomst pÄ 20 000kr (netto, dvs. det jag plockar ut) Àr nu min frÄga vad jag mÄste dra in pÄ ett Är?

Kostnader:

Kontor (15 000kr)
Jobbar hemifrÄn första Äret och behöver köpa in skrivbord, skrivare och kontorsstol. Blir förmodligen en hyfsat hög telefonrÀkning.

Marknadsföring (20 000kr)
Deltagande pÄ minst ett större event, monterhyra (kommer iofs att kunna hÄlla föredrag och dÀrmed fÄ rabbat pÄ montern), deltagande och minglande pÄ minst 1-2 större miljöevent (företagsfrukost eller gröna mÀssor), visitkort, broschyr, ev. en rollup, hjÀlp av layoutföretag, representationslunch etc.

Resor (35 000kr)
Resor kopplat till jobb (marknad över stora delar av sverige), resor kopplat till kundbesök.

Extra lÀgenhet (30 000kr)
Eftersom min marknad Àr uppdelad mellan tvÄ lÀn som ligger lÄngt ifrÄn varandra (norrland vs skÄne) kommer jag försöka hitta ett billigt boende i ena delen av landet, medan jag har min bas och fasta boende i andra delen. Det handlar om nÄgon form av enkelt rum för maximalt 2500kr/mÄnad.

HjÀlp med bokföring och redovisning (35 000kr)
Googlade lite och gissar att 35 000kr (inkl. moms) borde vara rimligt för att fÄ helhetspaketlösning med bokföring och redovisning. Jag rÀknar med att jag har ganska fÄ verifikat (ca 40-50st).

Lönekostnad (240 000kr)
Har som ambition att plocka ut ca 20 0000kr (netto) varje mÄnad.

Jag lÀste lite i Björn Lindéns bok "Starta och driva företag". Enligt den modell som boken föreslÄr bör jag rÀkna pÄ följande sÀtt:

Inkomstskatt och egenavgifter innebÀr att jag har en ca 50% marginalskatt pÄ inkomsterna. Det innebÀr att jag mÄste tjÀna 480000kr enbart för att tÀcka upp lönekostnaden.

Det ger berÀkningen:
480000kr + 15 000kr (kontor) + 20 000kr (marknadsföring) + 35 000kr (resor)+ 30 000kr (extra boende) + 35 000kr (bokföring och redovisning) = 615 000kr

StÀmmer denna berÀkning nÄgot sÄnÀr?

Tacksam för svar och synpunkter!
1324
4
Nu talar du ju inte om hur gammal du Àr och dÄ egenavgiften skiljer för unga under 26 och Àldre sÄ blir det lite olika skatt. Sedan Àr kanske 50% i skatt lite högt (om man inte tar hÀnsyn till momsen som du ju fÄr ta separat). Sedan tycker jag ju dessutom att du skall tÀnka pÄ Älderdomen och som anstÀlld hade företaget antagligen satt av 5% av kanske 20 000:- i avtalspension. Plus du behöver kanske lite försÀkringar. SÄ kanske dom 480 000:- inte blir helt fel för en 26+. Hans
1324
4
Jag brukar rÀkna pÄ ett litet annat sÀtt. Du sÀger att du vill ha ut 20 000:- per mÄnad Äret runt. Det motsvarar en lön pÄ ett vanligt arbete pÄ ca 26500:- före skatten. Och min regel Àr dÄ att man skall dra in 1,65 gÄnger den lönen och det under 10,5 mÄnad per Är (resten har man ju semester eller helger och dÄ drar företaget inte in sÄ mycket). SÄ 26500*1,65*10,5 = 160 000:- Dessa 1,65 skall dÄ tÀcka motsvarande skatter, egenavgifter, lite adminkostnader pÄ nÄgra tusen (för mig Àr bokföringen ett program pÄ max 1000:- ) , en dator med normal konfig, kanske en enkel försÀkring och sedan avsÀttningar till motsvarande avtalspension. Hans
53
1
Tack för Svar Hans! Kan tillÀgga att jag Àr 33 Är. Bra tips om pensionssparande. FÄr lÀgga till det i kalkylen. GÀllande momsen sÄ ska jag kolla lite mer pÄ vad som Àr avdragsgillt av de kostnader jag har. Du fÄr ursÀkta en dum frÄga, men borde inte din berÀkning bli: 26500*1,65*10,5 = 459 112kr ? Det Àr i sÄ fall ganska nÀra mina 480 000kr. Eller har jag missat nÄgot? Tack pÄ förhand!
632
3
Jag tror Hans slog lite fel? Men han menar ocksÄ (tror jag) att dessa 459 112 kr ska tÀcka lönen du vill ha. Inget annat. SÄ de kostnader som du har, bör du lÀgga till, och lÀttast Àr för övrigt att rÀkna dina kostnader utan moms, eftersom de Àr avdragsgilla. TÀnk ocksÄ pÄ att du mÄste betala förmÄn pÄ lÀgenheten om du har möjlighet (spelar ingen roll om du faktiskt gör det) att nyttja den privat. De 1,65 kan du tÀnka att det motsvarar ungefÀr förljande: 1 = Din bruttolön ca 0,30 = Dina egenavgifter ca 0,17 = SemesterersÀttning inkl egenavgifter (1,5 mÄnad du inte jobbar enligt berÀkningen) ca 0,07 = FörsÀkringar eventuell pension Mer pension Àn sÄ Àr ju dock inte fel... Bara sÄ att du fÄr en liten aning..
1324
4
Det skulle ju stÄtt 460 000:- som ni nog förstod. SÄ dom Àr ju ganska nÀra dina 480 000:- men dÄ har du ju med pensionen. Och sedan detta med momsen. Allt du tjÀnar skall du ju lÀgga moms pÄ. Och allt du handlar betalar du moms för. Men vi som pratar företagsekonomi pratar alltid pengar exkl moms. Anledningen Àr att all moms som kunderna betalar till dig skall du skicka till skattemyndigheten. Och all moms som du betalar för det du handlar betalar skattemyndigheten tillbaks till dig. Du förmedlar bara det hela. Hans
1324
4
[quote="krjh" post=42531] De 1,65 kan du tÀnka att det motsvarar ungefÀr förljande: 1 = Din bruttolön ca 0,30 = Dina egenavgifter ca 0,17 = SemesterersÀttning inkl egenavgifter (1,5 mÄnad du inte jobbar enligt berÀkningen) ca 0,07 = FörsÀkringar eventuell pension Mer pension Àn sÄ Àr ju dock inte fel... [/quote] det blir ju 1,54 men sedan skall man ju ha lite för standardutgifter typ dator, bokföringsprogram osv. Och sist en liten extra tÀckning för att kunden slipper dom 14 karensdagarna som han haft om du vore anstÀlld. FÄr vÀl se om vi fÄr tillbaks 1 karensdag (idag Àr det ju 7 som bÀst) frÄn 2013. Det verkar ju som om regeringen förstÄtt att dom gjort en blunder. Hans
53
1
[quote="hfohrman" post=42533]Det skulle ju stÄtt 460 000:- som ni nog förstod. SÄ dom Àr ju ganska nÀra dina 480 000:- men dÄ har du ju med pensionen. Och sedan detta med momsen. Allt du tjÀnar skall du ju lÀgga moms pÄ. Och allt du handlar betalar du moms för. Men vi som pratar företagsekonomi pratar alltid pengar exkl moms. Anledningen Àr att all moms som kunderna betalar till dig skall du skicka till skattemyndigheten. Och all moms som du betalar för det du handlar betalar skattemyndigheten tillbaks till dig. Du förmedlar bara det hela. Hans[/quote] NÀr man ser till momsen sÄ lÀgger jag alltsÄ pÄ den pÄ försÀljningen, dÀr jag sedan fÄr kvitta en viss del av momsen jag betalar in frÄn mina kostnader (avdragsillt). Om jag utgÄr frÄn min tidigare kalkyl dÀr jag behöver fÄ in 615 000kr genom jobb (exkl. moms): Momsen pÄ 615 000kr Àr [b]153 000kr[/b] [i](Vill minnas jag lÀste att man kan dividera momsfritt belopp med 0,8 för att fÄ fram vad belopp inkl. moms blir. I mitt fall 615 000/0,8 =768 000kr. Moms= 153 000kr). [/i] Jag har inte gÄtt igenom vad som Àr [u]avdragsgillt [/u]i mina utgifter, men om vi uppskattningsvis, mellan tummen och pekfingret, sÀger att det Àr 30 000kr sÄ ger det följande berÀkning: Moms att betala in: 153 000kr (utgÄende) - 30 000kr (ingÄende) = 123 000kr. 615 000kr + 123 000kr = [b]738 000kr[/b] Jag mÄste sÄledes rÀkna med att kamma hem 738 000kr det första Äret. StÀmmer det nÄgotsÄnÀr?
632
3
AlltsÄ, angënde momsen sÄ tÀnker du fel. Momsen Àr ingen kostnad eller intÀkt, det handlar för din del bara om att lÄna eller lÄna ut lite pengar till staten under en period. Du rÀknar sÄhÀr: IntÀkter (exkl moms) - kostnader (exkl moms) Ex: Fakturerat 615 000 Kontor -15 000 Marknadsföring -20 000 Extra lÀgenhet -30 000 Resor - 35 000 Redovisning -35 000 Vinst 480 000 kr. Detta ska rÀcka till din lön. UngefÀr hÀlften av detta kan du fÄ ut nettopengar, dvs 20 000 kr. AngÄende momsen sÄ kommer du troligen behöva betala in lite moms, men det Àr inget som du ska fakturera för att tÀcka, det handlar bara om hur pengarna rör sig.
53
1
Jag har bevisligen inte förstĂ„tt det hĂ€r med momsen :-[ Jag kollade i lite papper frĂ„n [b]skatteverkets[/b] hemsida. DĂ€r stĂ„r det att jag som enskild firma betalar preliminĂ€rskatt och dĂ€r kan vĂ€lja om momsen ingĂ„r. PreliminĂ€rskatten bestĂ„r i sĂ„ fall av [u]egenavgift[/u], [u]inkomstskatt [/u]och [u]moms[/u]. Jag hoppas ni har tĂ„lamod med mig för nu snurrar jag förmodligen till allt Ă€nnu mer :( , men i ett försök att förstĂ„ det hĂ€r med momsen bĂ€ttre sĂ„ tĂ€nkt jag försöka göra en annan berĂ€kning (med utgĂ„ngspunkt frĂ„n skatteverkets papper). Alla siffror Ă€r samma som i mitt första inlĂ€gg. [b]INTÄKT [/b] (615 000kr) FörsĂ€ljning = 615 000kr (492 000kr + 123 000kr moms) [b]KOSTNADER: [/b] = (135 000kr) Resor = 35 000kr (flyg till kunder i andra delar av Sverige, samt buss/tĂ„g); 33 000 exkl moms (6%) Kontor = 15 000kr (Ny skrivare, kontorstol, skrivbord); 12 000kr exkl. moms (25%) Marknadsföring = 20 000kr (Konferensdeltagaravgifter, monter, visitkort, rollups etc); 16 000kr exkl moms (25%) Redovisning = 35 000kr (hjĂ€lp av konsult för bokföring); 28 000kr exkl moms (25%) Extra lĂ€genhet = 30 000kr (om jag förstĂ„tt momsreglerna sĂ„ fĂ„r jag inte dra av ingĂ„ende moms pĂ„ kostnader för stadigvarande bostad) Totalt: 119 000kr inkl. 16 000kr moms [b]MOMS: [/b](107 000kr) IngĂ„ende moms = 2 000kr (resor) + 3 000kr (kontor) + 4 000kr (marknadsföring) + 7 000kr (redovisning) = 16 000kr UtgĂ„ende moms = 123 000kr 123 000kr-16 000kr = 107 000kr [b]RESULTAT:[/b] (373 000kr) 492 000kr (inkomster exkl. moms) – 119 000kr (utgifter exkl. moms) = 373 000kr [b]EGENAVGIFTER:[/b] (112 000kr) 0,30 x 373 000kr = 112 000kr [b]VINST:[/b] (261 000kr) 373 000kr – 112 000kr = 261 000kr [b]INKOMSTSKATT:[/b] (78 000kr) (30%): 261 000kr x 0,3 = 78 000kr [b]PREL.SKATT:[/b] (297 000kr) 112 000kr (egenavgifter) + 107 000kr (moms) + 78 000 (inkomstskatt) = 297 000kr [u]Vad jag fĂ„r ut i rena pengar:[/u] 615 000kr (intĂ€kt) – 297 000kr (prel.skatt) – 135 000kr (kostnader) = [b]183 000kr[/b] (min lön, efter kostnader och prel.skatt) Det innebĂ€r att jag bara fĂ„r ut ca 15 000kr mĂ„nad i rena pengar? (183 000kr /12 mĂ„nader = 15 250kr) Om jag skall fĂ„ ut 20 000kr mĂ„ste jag dra in mer Ă€n 615 000kr?? Tack pĂ„ förhand för era svar!
1324
4
Givetvis skall dina kunder betala moms till dig. Men vi företagare [b]rÀknar[/b] aldrig pengar inkl moms utan exkl moms för att all moms som man drar in skall till skatteverket och all moms man lÀgger ut fÄr man tillbaks. Men eftersom det Àr samma sak för företagskunder att dom fÄr tillbaks all moms dom betalar till dig sÄ brukar man i offerter prata priser exkl moms. Dom kunder som inte kan dra av momsen Àr privatpersoner. DÀr skall man alltid offerera inkl moms. Till grÄzonen emellan (som kommuner, landsting, vÄrdföretag och föreningar) offererar man oftast exkl moms men hÀr Àr det viktigt att man anger det i offerten. Sedan skall ju momsen betalas till staten pÄ nÄgot sÀtt. Och det kan man göra mÄnadsvis, kvartalsvis eller Ärsvis. I det sista fallet skall man altsÄ berÀkna ett ungefÀr som Äker med i f-skatten. Jag rekommenderar dock kvartalsvis för dÄ betalar du det verkliga momsen nÀr du betalar, Dessutom kanske man fÄr tillbaks moms i början dÄ utgifterna ibland Àr högre Àn inkomsterna. Och sist sÄ tvingar det en att se till att bokföringen hÀnger med Ätminstone var tredje mÄnad. Men som sagt. Man rÀknar altsÄ alltid exkl moms (budget osv). Om man sedan har Ärsmoms sÄ gör man en separat utrÀkning av denna för sin f-skatt. Men det rekommenderar jag inte. Hans
1324
4
Gjorde om din berĂ€kning till företagarvis. (med reservation för mina felrĂ€kningar) INTÄKT (492 000kr) FörsĂ€ljning = 492 000kr + 123 000kr moms KOSTNADER: = (119 000kr) Resor = 33 000kr (flyg till kunder i andra delar av Sverige, samt buss/tĂ„g); 2000:- i moms (6%) Kontor = 12 000kr (Ny skrivare, kontorstol, skrivbord); 3000:- kr i. moms (25%) Marknadsföring = 16 000kr (Konferensdeltagaravgifter, monter, visitkort, rollups etc); 4 000kr i moms (25%) Redovisning = 28 000kr (hjĂ€lp av konsult för bokföring); 7 000 kr i moms (25%) Extra lĂ€genhet = 30 000kr (om jag förstĂ„tt momsreglerna sĂ„ fĂ„r jag inte dra av ingĂ„ende moms pĂ„ kostnader för stadigvarande bostad) Totalt: 119 000kr plus. 16 000kr moms MOMS: (107 000kr) IngĂ„ende moms = 2 000kr (resor) + 3 000kr (kontor) + 4 000kr (marknadsföring) + 7 000kr (redovisning) = 16 000kr UtgĂ„ende moms = 123 000kr 123 000kr-16 000kr = 107 000kr Denna betalar du var tredje mĂ„nad nĂ€r du redovisat din kvartalsmoms tycker jag. RESULTAT: (373 000kr) 492 000kr (inkomster exkl. moms) – 119 000kr (utgifter exkl. moms) = 373 000kr Företagets beskattningsbara vinst efter avdrag av schablonavdrag. (denna sĂ€tter jag numer till 22,5% (vid 7 dagars karens) Ă€ven om man kan sĂ€tta den till 25% men dĂ„ blir det bara felaktigheter som skall justerat nĂ€stföljande Ă„r. ) 373 000:- * 0,775 = 289 000:- EGENAVGIFTER: (74000kr) 0,2897 x 289 000kr = 84000 kr HĂ€r finns för 2011 sedan ett avdrag pĂ„ 10000:- som jag tror finns kvar 2012 ocksĂ„. SĂ„ dĂ„ blir det bara 74 000:- INKOMSTSKATT: (67 000kr) (30%): 287 000kr x 0,3 = 86 000kr denna siffra Ă€r sedan ganska mycket för hög dĂ„ vi har grundavdrag och Borgs Ă€lskling jobbskatteavdraget (dom 4 eller Ă€r det 5??). Sedan inverkar ju om du har andra inkomster vid sidan om. Men vid en ren företagsinkomst blir det med 32:135 i kommunalskatt (GBG utan kyrkan men med begravningsavgift och med 2011 Ă„rs berĂ€kning dĂ„ skm inte lagt ut 2012 Ă€n. ) SĂ„ det blir 67 000:- PREL.SKATT: (140 000kr) 74 000 (egenavgifter) + 67000 (inkomstskatt) = 141 000kr Dessutom betalar du momsen som prelskatt eller kvartalsvis. Vad jag fĂ„r ut i rena pengar: 492 000kr (intĂ€kt) – 141 000kr (prel.skatt) – 119 000kr (kostnader) = 232 000kr (min lön, efter kostnader och prel.skatt) Det innebĂ€r att jag bara fĂ„r ut ca 19 333kr mĂ„nad i rena pengar? (232 000kr /12 mĂ„nader = 19 333kr) Om jag skall fĂ„ ut 20 000kr mĂ„ste jag dra in lite mer Ă€n 492 000kr plus moms?? Eller se till att du köper bokföringen till ett mer normalt pris som kanske 15 000:- Ja det var en liten berĂ€kning i företagets vĂ€rld och hur vi pratar. Att ex gĂ„ till banken och prata pĂ„ annat vis sĂ„ blir man nog hemskickad för att lĂ€sa sin lĂ€xa innan man ex fĂ„r lĂ„na. Hans
53
1
Tack för utförligt svar Hans. Jag tror jag börjar förstÄ momsen lite bÀttre. NÀr det gÀller mina kunder sÄ Àr det "GrÄzonen", dvs. kommuner, landsting, regioner, lÀnsstyrelser, verk, myndigheter etc. (offentlig sektor). Tack Àven för dina berÀkningar! Har klippt och klistrat in dem i ett worddok sÄ jag kan jobba vidare med kalkylen. Kanske Äterkommer med nÄgon frÄga lite lÀngre fram. Just nu Àr det marknadsanalys och uppringning till kommuner som tar mestadels av fritiden :-[ Mvh Andreas

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.