Jag har börjat sondera terrĂ€ngen kring att starta eget företag. Ăr pĂ„ gĂ„ng med marknadsanalys, affĂ€rsplan, samt lĂ€ser in mig pĂ„ ekonomi och marknadsföring. Jag kommer att jobba som miljökonsult med fokus pĂ„ att hjĂ€lpa kommuner och företag i deras miljöstrategiska arbete. Jag rĂ€knar med att göra ca 6-10 jobb Ă„t olika kommuner/företag första Ă„ret (workshopsledare, utredningar, processledning, projektledning, styrdokument etc).
Om jag har som ambition att ha en mÄnadsinkomst pÄ 20 000kr (netto, dvs. det jag plockar ut) Àr nu min frÄga vad jag mÄste dra in pÄ ett Är?
Kostnader:
Kontor (15 000kr)
Jobbar hemifrÄn första Äret och behöver köpa in skrivbord, skrivare och kontorsstol. Blir förmodligen en hyfsat hög telefonrÀkning.
Marknadsföring (20 000kr)
Deltagande pÄ minst ett större event, monterhyra (kommer iofs att kunna hÄlla föredrag och dÀrmed fÄ rabbat pÄ montern), deltagande och minglande pÄ minst 1-2 större miljöevent (företagsfrukost eller gröna mÀssor), visitkort, broschyr, ev. en rollup, hjÀlp av layoutföretag, representationslunch etc.
Resor (35 000kr)
Resor kopplat till jobb (marknad över stora delar av sverige), resor kopplat till kundbesök.
Extra lÀgenhet (30 000kr)
Eftersom min marknad Àr uppdelad mellan tvÄ lÀn som ligger lÄngt ifrÄn varandra (norrland vs skÄne) kommer jag försöka hitta ett billigt boende i ena delen av landet, medan jag har min bas och fasta boende i andra delen. Det handlar om nÄgon form av enkelt rum för maximalt 2500kr/mÄnad.
HjÀlp med bokföring och redovisning (35 000kr)
Googlade lite och gissar att 35 000kr (inkl. moms) borde vara rimligt för att fÄ helhetspaketlösning med bokföring och redovisning. Jag rÀknar med att jag har ganska fÄ verifikat (ca 40-50st).
Lönekostnad (240 000kr)
Har som ambition att plocka ut ca 20 0000kr (netto) varje mÄnad.
Jag lÀste lite i Björn Lindéns bok "Starta och driva företag". Enligt den modell som boken föreslÄr bör jag rÀkna pÄ följande sÀtt:
Inkomstskatt och egenavgifter innebÀr att jag har en ca 50% marginalskatt pÄ inkomsterna. Det innebÀr att jag mÄste tjÀna 480000kr enbart för att tÀcka upp lönekostnaden.
Det ger berÀkningen:
480000kr + 15 000kr (kontor) + 20 000kr (marknadsföring) + 35 000kr (resor)+ 30 000kr (extra boende) + 35 000kr (bokföring och redovisning) = 615 000kr
StÀmmer denna berÀkning nÄgot sÄnÀr?
Tacksam för svar och synpunkter!