hur bokföra överförd tjänstepension?

9
Hej, jag har ett relativt nystartat ab där jag sparar lite i en tjänstepensionsförsäkring som är nystartad av bolaget.

Från tidigare anställningar har jag pengar i olika tjänstepensionsförsäkringar som jag nu flyttat över till mitt bolags tjänstepensionsförsäkring, dels för att få bättre överblick och dels för att hålla nere på fondförvaltaravgifter.

Hur bokför jag dessa överföringar till mitt ab?, för jag antar att dom likväl som mina månatliga premieinbetalningar måste finnas med i bokföringen.

mvh
1324
2
Har lite svårt att förstå detta. Detta är väl inte bolagets försäkringar utan det är väl dina privata. En fråga där. Jag är inte så bra på AB utan mest EF. Hur bokför du att du sätter av nya pengar till denna pensionsförsäkring. Hans
9
Hej Hans, Jag bokför enligt kontantmetoden och när jag betalar tjänstepensionsfakturan bokför jag summan på kredit 1930 mot debet 6318. Och sen den särskilda löneskatten kredit 2514 mot debet 6319. Tjänstepensionsförsäkringen tecknade jag i firmans namn men premierna är ju knytna till mig som person. Min gamla tjänstepensionsförsäkring jag hade som anställd stod i det företag jag jobbade på namn. Nu när jag gjort överföringen står den i mitt ab's namn, dock fortfarande knytet mot mig. Kanske är det så att den inte behöver bokföras? Men det känns ju som det bör bokföras någonstans eftersom det väldigt tydligt är ett konto med massa pengar som mitt ab administrerar.
1324
2
IOM att du bokfört nya inbetalningar på 6318 så har ju företaget haft denna kostnad och sedan är dom pengarna borta ur bolaget också för kommande år. Så dessa pengar är ju dina personliga och skall då vara borta ur bolaget. Hans
9
Hej Hans, tack för ditt snabba svar! Då vet jag hur jag (inte) ska bokföra det :) mvh Micke

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.