Frågor om bildande av Aktiebolag

13
Hej!

Jag har lite frågor och funderingar kring bildande av aktiebolag.
1. Vad finns det för fördelar med ett AB till skillnad från en EF? Förutom att ett AB anses vara mer "seriöst" och att man inte är personligt ansvarig för bolagets skulder.

2. Hur ser arbetsgången ut för bildande av ett nytt AB? Var börjar man? Vad är viktigt att tänka på? Hur lång tid brukar det ta innan bolaget är bildat och klart?

3. Ett exempel: Jag har en bilrekond firma som jag vill ombilda till ett AB. I firman har jag maskiner värda över 500´. Jag vill använda maskinerna som apportegendom. Hur gör jag? Måste jag ha en revisor som värderar? Eller räcker det med en redovisningskonsult?

4. Jag har hört folk säga att det är mycket krångligare med ett AB vad gäller administraion och kontroll. Vad menar dom egentligen?

Finns det någon vänlig själ där ute som orkar ta sig tid att svara på mina frågor och funderingar är jag ytterst tacksam! 🙂
3
Hej, Jag svarar i tur och ordning; 1. När det gäller enskild firma så är skatteläget detsamma om du har ett EF eller AB fram tills lönegränsen, vilket idag ligger på 410-420 000 kr (vet ej exakt här). Efter det får man betala statlig skatt och då höjs skattenivån. Har man ett AB kan man ta utdelning (detta kan man inte göra första året dock) på 127 750 kr år 2011 och skatta endast 20%. Sen tar du ju ut vanlig lön oxå i AB´t såklart. Men en enskild firma har t ex inte räntepåläggning vid periodiseringsfonder, vilket kan vara bra de första åren. Det många gör är att ha en enskild firma först och sedan när de börjar tjäna för mycket och få kapital ombildar till AB. 2. Det enklaste sättet att skaffa ett AB är att gå via en revisionsbyrå. Då köper du loss ett tomt bolag av dem. Det kostar mellan 9 000 - 12 000 kr. Dom hjälper dig även med all pappersexercis. 4. Man ska upprätta årsredovisning, bolagsstämmoprotokoll varje år. Du blir ju anställd i ditt bolag och för att få ut pengar må ste du ta ut lön. Då ska du skicka en skattedeklaration varje månad till skatteverket. Årsredovisningen ska skickas in till bolagsverket inom 7 månader från räkenskapsårets slut. En revisor ska granska bokslutet, däremot kan du idag slippa revisor om du har två av följande krav uppfyllda: En nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor. En balansomslutning på högst 1,5 miljoner kronor. Högst tre anställda. 3, Detta kan bara en revisor göra. De måste skriva ett intyg. Om du köper ett aktiebolag via en revisionsbyrå kan säkert samma byrå hjälpa dig med detta. Puh. Hoppas du fick svar på dina frågor. Hälsn Sara Norr www.snsredovisning.se
13
Tack för svaren Sara. Men om jag inte vill köpa ett färdigt AB utan bilda det själv. Exempelvis via verksamt.se Hur lång tid brukar allt ta innan bolaget är klart att användas så att säga?
36
Förutsatt att du valt ett namn som godkänns direkt så går det relativt "snabbt". Har för mig att det tar 2-3 veckor. Men jag har för mig att man kan kolla upp nuvarande handläggningstider på bolagsverkets hemsida.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.