Eget AB, friskvård samt utbildning

3
Hej,
jag har ett eget AB där jag kommer att fakturera "en summa" varje månad under åtminstone ett år. Efersom jag även är anställd i ett annat företag kommer jag inte att ta ut nån lön genom mitt eget AB.

Nu skulle jag gärna vilja ha möjlighet att ta ut ett friskvårdsbidrag att användas för danskurser. Jag antar att jag då måste registrera mitt AB som arbetsgivare med mig själv som anställd?!? Eller kommer jag ändå inte att kunna använda detta eftersom det är mitt eget AB?

Sen har jag även för avsikt att gå en del kurser jag behöver för att utveckla min verksamhet. Men för detta behöver väl inte mitt AB vara registrerat som arbetsgivare?

Tack på förhand,
Per
1073
139
Du behöver registrera dig som arbetsgivare ifall de åtgärder du tänker vidta medför att du måste lämna in skattedeklaration för arbetsgivaravgifter och löneskatt. När det gäller friskvård och dylikt gäller samma regler för dig i egenskap av företagsägare som för vilken anställd som helst.
3
Tack Stig, jag har registrerat mig som arbetsgivare nu. Fast den friskvård (danskurs) jag tänkt använda mig bör vara skattefri för mig, men jag inser att jag bara kan ge den förmånen till mig själv som anställd och inte som enda aktieägaren?!? Tack för hjälpen, Per

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.