Hjälp med moms på firmabil

3
Har en ny startad firma.
Köpte firmabil kontant från en bilfrima med lånade pengar. Eftersom jag inte var så påläst med moms så lyfte jag 25% moms på bilen.
Vad gör jag nu ? Betalar jag in hela summan till skatteverket som jag lyfte?
Får jag dra någon moms alls på bilköpet? Bilen var inte ny en 2006.
6
Ifall du får dra av moms eller inte beror på ditt företags verksamhetsområde. Ifall något av dessa verksamheter beskriver ditt företag, så är det möjligt att dra av momsen, annars inte. *återförsäljning *uthyrning *taxitrafik eller annan yrkesmässig persontransport *transport av avlidna *körkortsutbildning. Om vi utgår från att ditt företag inte sysslar med detta, så lär du ha ett underskott på ditt skattekonto iom att du lyft momsen. Smartast är att betala tillbaka summan du lyft, är osäker ifall du ska betala ränta i och med kontots underskott, det kanske någon annan kan förklara närmre?
3
Tack för svar . Jag jobbar som snickare. Jag får höra med skattemyndigheten ang återbetalningen.
1324
4
Har du redovisat momsen på bilen i en skattedeklaration så får du justera din bokföring och sedan skicka in en ny skattedeklaration. Om du skickar in skattedeklarationen på internet är det bara att gå in och ändra den gamla deklarationen samt skriva varför du ändrar . Sedan sker allt med automatik. Du får ett beslut och skall betala in momsen. Hans
3
Ok . Tack för hjälpen

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.