Starta AB - kan jag gå tillväga såhär?

7
Hej!

Går i tankarna om att starta AB tillsammans med mina bandkamrater.

Jag bedriver nu en del av våran verksamhet i min enskilda firma, denna verksamhet vill jag föra över till ett nystartat, gemensamt AB.

Jag har inte 50.000kr i kontanter i firman men jag har ett lager som är värt 50.000 i anskaffningsvärde.

Kan jag göra såhär :

Jag lånar 50.000 av min bror och startar aktiebolaget med dessa som insats.

Sen säljer jag mitt varulager till AB'et för inköpspris dvs 50.000kr, och betalar tillbaka lånet till min bror.

Jag bokför givetvis varulagret som en tillgång och ej som en kostnad i aktiebolaget.

Min enskilda firma borde väl inte få några skattemässiga effekter av detta eftersom det inte blir någon vinst då jag säljer till inköpspris.

Låter detta rimligt? Alternativet är väl apportbildning men jag har läst att det är lite bökigare...

Mycket tacksam för svar.

Mvh Peter
2066
22
Så länge värdet av det du köper motsvarar inköpspriset borde det vara lugnt för AB. Vad som händer i din enskilda firma beror på hur det är bokfört.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
7
Hej Jonathan, tack för svar! Hela varulagret är ny-inventerat och bokfört som en tillgång i min enskilda firma! Då borde det ju bli så att varukostnaderna jag haft hittils under året stannar i enskilda firman (precis som sig bör) men tillgången flyttas till aktiebolaget. Vad jag kan se blir det på så vis ingen skatteeffekt alls i den enskilda firman, men jag kan ju ha fel. :). Fler får gärna bekräfta detta! Mvh Peter

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.