Låta en av delägarna ta ut lön i ett HB

2
Vi är tre kompanjoner som nyligen startade ett HB.

Vi tre äger alla lika stor del, och vill att så ska förbli.
Däremot har en av delägarna, som är frilans, lagt ner mer tid och kommer även att göra så i fortsättningen. För att han ska kunna plöja ner tiden vill vi att han ska kunna få ta ut en minimilön redan nu, dvs innan året är klart. (Vi ligger på stadigt plus och kommer göra så vid årsslutet.)

Hur lägger vi upp löneutbetalningen? Jag har hört något om eget uttag. Fungerar det i detta fall? Om, hur gör vi?
Jag vill inte att min kompanjons lön på något sätt leder till en skattesmäll som jag personligen drabbas av.

TACKSAM för all hjälp.

/Nybliven företagare vars verksamhet går bra men som är totalt vilse i den byråkratiska djungeln...
2066
22
I ett HB skattar ni som delägare normalt för lika stor del av bolagets vinst. Det går dock att styra vid årets slut. Som ägare får du ingen lön - eget uttag innebär bara en överföring från företaget till en ägare. Om ni håller koll på hur mycket ni tar ut och styr fördelningen av vinsten som ni vill ha det så får ni även skatta korrekt för er del.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Hej! Stort tack för ditt svar! Rent konkret, hur gör vi detta? Låt säga att företaget redan nu ligger på 100 tkr plus, och förväntas vid slutet ha 200tkr. Ena delägaren, han som jobbar mest, behöver få ut 10tkr netto i september. Ska vi köra ett eget uttag på 20 tkr och så är det upp till honom själv att stoppa undan de ca 10tkr som kommer att gå åt till skatten?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.