Privata utlägg och fakturering

2
Hej,

Jag har lagt ut privata pengar för ett event som jag nu ska fakturera för hos min uppdragsgivare. Hur gör jag?
1073
139
Om jag förstår rätt har du haft kostnader som du betalat med privata pengar. Dessa bokför du med lämpligt kostnadskonto och konto för ingående moms på Debet-sidan samt konto för Egen insättning på Kredit-sidan. Sedan skickar du en faktura till uppdragsgivaren som du bokför som intäkt i vanlig ordning.
2
Hej, tack för ditt svar stifor. Jag e ny i gajmet så att säga och många frågetecken dyker upp. Kostnadskonto? Konto för ingående moms på debet-sidan? Konto för egen insättning på kreditsidan? Min firma är registrerad i mitt namn via personnr. Jag har samlat på mig alla kvitton och nu vill jag få tillbaks de pengar jag använt. Ursäkta om jag är okunnig men jag har bara fakturerat samma faktura om och om igen under lång tid för det jobb jag vanligen gör för samma uppdragsgivare.
1073
139
Vilket kostnadskonto du ska bokföra på beror av vad du har lagt ut pengar på, om det t.ex. är annonsering så är konto 5910 lämpligt, gäller det kontorsmaterial är konto 6110 lämpligt. Som konto för ingående moms är 2641 alt 2640 vanligast att använda. För egen insättning gäller konto 2018.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.