Frågor om bokföring

216
6
Jag har några frågor om bokföring, använder visma avendo eekonomi, har ett flyttstädningsföretag:

1. Ska man ha moms pålagd på städtjänster när man bokför fakturor man skickat ut till kunder?

2. Måste man fylla i hus/lghbeteckning på ställena man städat i bokföringsprogrammet, jag fyller inte i det när jag ansöker om utbetalning för rutavdraget.

3. Ska man bokföra utbetalningar för rutavdraget separat?

4. Får man ta emot kontant betalning för städtjänster? Kan man bokföra kvitton på kontanta betalningar som fakturor annars?
632
3
1, Jag förstår inte riktigt vad du menar. Eftersom det är moms på tjänsten ska det givetvis finnas både på fakturan och i bokföringen.[br][br]2. Detta ska ju stå på fakturan, och det borde stå på ansökan om rut-bidrag. Men du kanske har lyckats få pengar ändå. I själva verifikatiionstexten behöver det inte stå.[br][br]3. Det beror lite på om du använder faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden. Med bokslutsmetoden bokför du ju fakturan när den blir betald. Med faktureringsmetoden när fakturan skickas, och i så fall ska båda redovisas samtidigt. Hela beloppet och hela momsen ska ju alltid redovisas till kunden på fakturan, det får du inte glömma. Hoppas du har hanterat momsen rätt.[br][br]4. Du får ta emot kontant betalning om du upprättar kontantnotor, men du måste följa alla regler i kassalagen, så det kan vara bra att läsa på lite om den.
216
6
Vad menar du med hanterat momsen rätt?
1324
4
Nu har du ju inte svarat på om du använder faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden så du kanske inte får svar på din fråga eftersom att hantera momsen (bokföringen ) är olika beroende på hur du bokför. [br][br]Men generellt så fakturerar du 1000:- + moms (250:-) så skall fakturan till kund innehålla [br]1000:- arbete[br]250:- moms [br]-625:- rutavdrag. [br][br]När sedan kunden betalar betar man bort 250:- moms + 375:- arbete. Och när skattemyndigheten betalar blir dom sista 625:- arbete. [br][br]Hans
1324
4
Fråga 2. Lägenhetsnummer (vid brf) eller fastighetsbetäckning (vid hus) skall väl bara stå på fakturan när det gäller ROT avdrag (byggjobb) . RUT avdraget skall vara på personnummer. [br][br]Anledningen är ju att det finns en max summa per lägenhet för ROT. [br]För RUT och ROT ihop finns sedan ett maxvärde per person. [br][br]Hans
216
6
Jag använder faktureringsmetoden
632
3
Fel av mig angående lägenhetsnr osv, jag tänkte på rot.[br][br]Angående bokföring och fakturering så ska du ju alltså göra som Hans skriver vid en debitering på 1000 kr arbete.[br][br]Faktura på 1 250 kr. Kunden betalar 625 kr och skatteverket betalar 625 kr.[br]Moms på denna faktura är 250 kr.[br][br]Bokföring vid fakturering:[br]D 1510 1 250[br]K 2610 250[br]K 30xx 1 000[br][br]Vid utbetalning från skatteverket:[br]K 1510 625[br]D 19xx 625[br][br]Vid inbetalning från kund:[br]K 1510 625[br]D 19xx 625

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.